Breaking Bad
Produkcija serija, što na "klasičnim" televizijama, što na streaming platformama je enormna, što već samo po sebi nameće nužnost izbora, u kojem se može i pogrešiti. Sa druge strane, nameće se imperativ odgledati nešto od ranijh serija, da ne kažem klasika. One mogu biti rađene nešto pre početka prethodne decenije kada je Netflix krenuo sa svojim serijama, ili nastale u to vreme. The Americans jeste nešto starija serija, ali mnogi za nju nisu ni čuli, a još manje je ljudi stalno pominjalo. Uostalom, o njoj će biti još reči. Od mnogo pominjanih klasika ostaju Walking Dead (gledao delimično poneku epizodu) o kojoj nisam čuo samo dobrih stvari... Zatim Peaky Blinders, čak nešto stariji Sopranosi... i naravno Breaking Bad. Kako sam čuo da je glavni akter posledje serije hemičar koji proizvodi drogu, lako sam se opredelio da ona bude prva iz grupe koju ću gledati. Ipak sam neki nerd, jel'te...
Ne pišem baš o svemu što gledam, a jedna kritika ove serije me je navela da se odlučim. U komentaru je otprilike napisano kako se preteralo sa nekom političkom korektnošću po kojoj se glavni akter opravdava time što umire od raka, kao da zdrav i prav ne može da se bavi kriminalom... Čisto dramaturski, potrebno je da postoji neka radnja zar ne, opravdanje za radnju. Naravno, moglo je biti reči o pukoj dosadi ili nedostatku priznanja (što se osim bolesti i vidi kao jedan od motiva), ali to bi onda bila druga serija. Ovakav izbor je doneo određenu dinamiku, i koliko vidim serija dobro s time ide (u momentu pisanja gledao treću epizodu treće sezone).
E sad, što se tiče same političke korektnosti. Iako ima nedoumica šta uopšte znači ovaj široki i još šire upotrebljavani termin, ja sam sasvim svestan da je u današnjem Holivudu (zapadnoj produkciji uopšte) nemoguće napraviti film kao što je 300, recimo. No zanimljivo da je ova serija vremenski bliže tom filmu nego današnjici. Koliko i zašto uopšte moramo nalaziti u njoj nešto što nam možda smeta u današnjoj produkciji? S druge strane zanimljivo je da je glavna "žrtva" (ili ipak - žrtva; videćemo kasnije) Walta koji je taj hemičar koji se razboleo, upravo momak koji bi po svim "politički korektnim uzusima" trebalo da bude negativac ili barem skrajnut kao neko ko ne može imati problema - mlad i (fizički) zdrav heteroseksualni belac, poreklom iz srednje klase.
Na prvi pogled ova serija bi trebalo da je dramedija, ali to ipak nije. Naravno, brojni apsurdi će nas naterati da se nasmejemo, često gorko, a ima i čisto smešnih epizoda kao kad je "pao" Badžer (drugar momka pomenutog u prethodnom pasusu, Dzesija (Jesse), inače u drugoj sezoni prosto briljiraju njegovi drugari i poslovni partneri). No obično smeh biva gorak s obzirom na širi socijalni koncept veoma dobro prikazan u seriji, a nekad nečemu čemu bismo se veoma rado smejali (gubitnik pogine tako što mu ATM koji je opljačkao padne na glavu) ne možemo ni iskriviti usne imajući u vidu koliko je mučna scena, cela epizoda, u kojoj se to događa.
Mesto radnje, Albukerki, ona varoš kod koje je Duško Dugouško mogao da skrene. Rekli bismo dobrostojeće mesto sa prijatnom klimom (iako je okolo pustinja i stalno sunčano, skoro da ne vidimo da je problem sunce, posebno ne neka vrućina, pre će biti problematična hladna noć), uglavnom nastanjeno srednjom klasom. Tu je manjina Meksikanaca i poneki Indijanac, no granica sa Meksikom je bitnija zbog raznih stvari koje bi se prošvercovale, pa imamo i federalce (DEA), jedan od njih je pašenog glavnog junaka. Naravno, kad se krene do pojedinaca ni u ovom "raju" nije sve sjajno, i to nije za neke pripadnike većinske zajednice (ponovni pozdrav onome što pomenu političku korektnost).
Glavni junak, Walt White, profesor hemije u srednjoj školi. Već ovaj biografski podatak otvara neke socijalne posledice koje vidimo. S jedne strane on je nesumnjivo poštovan u društvu, ljudi ga znaju kao profesora svoje dece, i to dobrog. Sa druge, to mu finansijski ne znači mnogo i pre nego se razboli. On mora da radi dodatni posao koji vidi kao poniženje, no mora se priznati da održava životni stil koji je nešto iznad skromnog (bazen u dvorištu nije odlika niže srednje ili radničke klase). Finansijske posledice toga što mu je sin hendikepiran (kako se to ranije govorilo) nisu jasne, odnos sa sinom je bitan na drugom nivou (recimo priveden zbog pića on će pozvati teču, pandura, da ga vadi a ne svog oca, kad se razboli i prolazi kroz hemoterapiju, otac postaje njegov heroj). Tu je još jedno dete na putu. Saznanje da ima rak pluća i da mu je vreme ograničeno pre je neki okidač. Kada jednom prati pašenoga u akciji hvatanja dilera (tako kul, zar ne) videće jednog od njih kako beži kroz prozor, pratiti ga do kuće i saznati da je bio njegov učenik i ostalo je... radnja serije.
Taj lik, Jesse Pinkman, veoma je sitan diler, pre nego upozna Walta. Gledaoci će se lako složiti da on nije ozbiljno shvaćen. Portretisanje ovog lika, iako sasvim ubedljivo, nekako je u skladu s tim. Njegove konkretne motivacije nam mogu biti sasvim jasne, ipak neka pozadinska priča (roditelji recimo) je data, ali nekako u pozadini. Za razliku od Walta gde vidimo skoro u detalje šta ga motiviše i okida. Takođe za razliku od Walta, Jesse nikoga nije ubio, barem do ovog trenutka (tj. dokle sam gledao). Momak iz srednje klase, u nekom trenutku krenuo "stranputicom", iako nije glup recimo da nije bio zainteresovan za neko klasično obrazovanje (za razliku od svog brata). Dovoljno da ga se roditelji praktično odreknu i kasnije kroz oduzimanje neke zajedničke imovine (kuća u kojoj živi) dovoljno mu zagorčaju život, takođe posredno utiču na stvaranje veze sa devojkom čiji će tragični kraj odrediti drugu sezonu. Kada ih zezne za tu istu kuću posredstvom prljavog advokata, teško da će iko te ljude žaliti.
Naravno da je odnos ove dvojice poslovnih partnera potka serije. Pominjao sam žrtvu, pa recimo nešto o tome. Od kako se mr. White umešao u Pinkmanov život kao da je tako, iako je Jesse ostao "teži" za neku stotinu hiljada dolara. Mada te pare kao i njegov partner često troši da bi ostao na istom, što je inače zanimljiv paradoks kad je novac u pitanju. Ako već razmatramo da li je on Waltova žrtva odmah treba odbaciti i svaku pomisao da je reč o Waltovoj opsesiji. Ima on i bez tog momka dovoljno problema...
Ako nije reč o opsesiji, da li ga Walt prosto koristi, egoistično motivisan? Često je prosto tako. Recimo kad ga iscima da kuvaju meth, bez obzira na momkove planove, potrebe profesora su bitnije (recimo potreban novac za novi tretman raka). No ima tu i zaista neke brige za Džesija, čak će na početku više puta reći da učini nešto od svog života. Zanimljivo: u oblast kriminala i tu ga usmerava čovek koji do juče ne bi mogao tako sebe ni zamisliti, a i dalje je spolja gledano ugledan član društva. No nije sve samo na rečima, Walt će u jednom momentu bukvalno rizikovati život da bi se umešao u njegove probleme sa mnogo opasnijim dilerom (zanimljivo je da na početku iste epizode on bukvalno kaže da neće uraditi ono što je uradio) i tako nastaje kasnije čuveni Heisenberg (deluje sasvim realno da mu je ime kvantnog mehaničara jednostavno prvo palo na pamet, druga očigledna mogućnost bi bio Šredinger, ali on je zbog mačke poznat i u širim krugovima, osim toga liči na Šreder, što je prezime pašenoga federalca - uostalom Hajzenberg je baš zvučno ime). Ali kad želi nešto učiniti za svog (tad već stvarno) prijatelja, Walt postaje stvarno najgori. Zatekavši ih komirane od droge on će pomeriti njegovu devojku koja posle toga počinje da se guši, pomislio je da joj pomogne, ali nije - hladnokrvno je pustio da umre, što je kasnije indirektno izazvalo sudar aviona pošto je njen ćale radio na kontroli leta. (Ako nije jasno - Walt je mislio da ona njega kvari gurajući ga u zavisnost kao već lečena džanki, što u nekom smislu jeste bilo tačno)
Dakle, dok se Džesiju ne veruje, jer se ne shvata ozbiljno, Volt je lik u kojeg bi neko imao poverenja. Naravno, ni njemu se ne bi verovalo da jednostavno kaže kako radi drogu (što bi rekla jedna naša bivša policajka). To jeste paradoks koji je viđen u ovoj seriji, i o kojem sam nešto počeo. Iako rekosmo da finansijski ne stoji najbolje i čak mora da se ponižava (pre posla sa drogom), Walt je cenjen do te mere da nikako ne može biti povezan sa kriminalnim delom. Posebno ne nečim ipak planiranim kao što je promet opijata. I kad se pronađe oprema poreklom iz škole (hemijska laboratorija), sumnja neće pasti na Volta koji je svakom logikom tu najviše povezan, nego na domara - koji je uhvaćen za neku manje bitnu stvar, pa se to slavi kao uspeh; Volt neće s tim imati mnogo etičkih problema, on u tom trenutku prosto poželi seks sa svojom ženom, kriminal uzbuđuje.
Serija je kul zbog svog gikovskog elementa, mada je on posle prve sezone manje izražen. Ono malo Waltovih predavanja koji vidimo jeste zanimljivo i ja sam mogao videti da zapravo shvatam pojmove kao što je chirality (pominje se jednom). Zanimljivo je što je njegov pogled na život barem delimično pod uticajem prirodnih nauka. Kada bude tešio đake posle avionske nesreće bukvalno iznad njihovih glava to će biti pod tim uticajem i neće ostaviti lep utisak (ima i gorih stvari, većih nesreća, niko na zemlji nije poginuo, mi ljudi istrajavamo i nastavljamo dalje, evolucija...)
Od druge sezone postaju sve zanimljiviji i drugi, odnosno treći likovi. Recimo Tuco Salamanca, psihotični diler oko čijeg se lika & dela vrti svojevrsni prikvel ove serije, po nekima čak bolji nego Breaking Bad. Možda i veći utisak će ostaviti njegov šlogirani tio, koji komunicira putem zvonca. Tu je i karikirani prljavi advokat, koji sebe vidi kao konsilijerea, i sposobnosti su mu ipak odgovarajuće - one šeme znam čoveka, koji zna čoveka, koji... Naravno, organizator većeg posla, kasnije vidimo neko ko je i u kriminalnom miljeu viđen kako drži teritoriju je neko na koga na prvi pogled nikada ne bismo posumnjali. Ipak, Walt je u stanju da dođe do njega. Tako izgleda da se igra na veliko, pa čak da se i ta igra može napustiti (Walt kaže kako nije bad guy), ali repovi ranijih kontakata sa mafijom se ipak vuku.
Jedan od kvaliteta serije su flash-forward momenti. Obično je u okviru jedne epizode, recimo nastanak Heisenberga, ali druga sezona ima svojevrsnu misteriju sa staklenim okom koje pliva u bazenu. U jednom momentu vidimo kako pored tog bazena odnose dva tela u vrećama što izaziva spekulacije. Nisu valjda to Džesi i Volt?! Ali to bi značilo kraj serije. Kad je snimana/prikazivana druga sezona možda se tako podgrevala publika da misli kako možda neće biti treće. Ako nije to, šta je onda? Neko ko ih je napao, a napadali su ih mnogi? Na kraju, briljantno urađeno - to su žrtve iz aviona, a vidimo kako su ipak povezane sa Waltom kome padaju skoro na glavu tokom njegove kontemplacije na bazenu pošto je ostao sam...
Sa zanimljivim obrtima, odlično izgrađenim likovima, smislom za humor i ne malom socijalnom kritikom (poštovani srednjoškolski profesor hemije mora da pravi drogu da bi mogao da se leči i da bi obezbedio školovanje svoje dece) serija Breaking Bad je svakako nešto što ne valja propustiti.
Ivan Vukadinović
Коментари
Постави коментар