ХААРП и друге приче о теоријама завере, Прикази 3

ВИШЕ ОД ИГРЕ, Горан Скробоња - Прича приређивача је згодно смештена на претпоследње место, пре великог финала. Овде је заплет у оквиру приче два ратна друга, који "раде за наше". Има логике теорија да је владар света ФИФА, опасна је то мафија. Крај нам даје згодан заплет. Само остаје непријатан закључак - ако су нам земљу разбили због фудбала, урадили су то јебено добро. Што се фудбала тиче... Оцена: 9
ХААРП И ДРУГЕ ПРИЧЕ, Јован Ристић - Права "прича", заправо новела или мини-роман за крај, као сублимација свега. Почевши од коментара "на друштвеим мрежама", што је по себи прајслес, па до тога како у Србији може да изгледа "права акција". Психолошка студија ликова није изостала. Ово је on-the-road роман, иако је пређено око 40км (Крстић и син су дакле ефикаснији). Но, да видимо шта имамо од ликова... Фенсер и стихоклепац, организатор протеста против бусплуса, не верује у завере али га је "купио" пријатељ позивом да се нешто учини, жури на Годзилу; девојка која је пошла да побегне од свега, не верује у ХААРП, али верује у друге завере, исувише паметна за продавачицу виршли; доброћудна грдосија, патриота, који је једини видео акције, спреман да се нешто учини, ал' да се не срља, верује у завере, али је најразумнији од свих, борац против банкстера који је запослен као чувар банке; и најзад "вођа" експедиције, теоретичар завере и пропали партијски војник, сероња (и буквално) но довољно сјебан да направи право срање. И тај "вођа" је у једном тренутку избачен из возила... Остало сте прочитали, ако нисте обавезно! Оцена: 10
Најзад, шта рећи о свему? Да кренем од највећег успеха, ако посматрамо СФ литерарну сцену, да једна (под)жанровска антологија има код себе и афирмисане "мејнстрим" писце. Занимљиво је да се они нису показали, чак ми се чини да су своје прича одредили као неки задатак. Не мари због тога, заправо можда је много боље тако - да мање афирмисани писци могу да виде да суштински нису ништа гори (барем што се ове збирке тиче), те да не треба мистификовати "величине".
Кад је реч о афирмисани(ји)м жанровским писцима, ту не бих да закључке извлачим из незнања. Не стидим се признати да ми неки и нису били познати, а приложене биографије делују сасвим солидно. Од ових су неки оправдали (што се мене тиче) очекивања, има пријатних изненађења, а неке једноставно нећу читати, као што нисам ни до сада. Можда је ова антологија добар преглед ко шта може.
Први утисак, што се тиче неких прича, ми је био како неки немају уметничку мотивацију (или шта већ) да крену од завере као факта, а не би ишли ни ђоном на "вернике" (то смо видели на крају). У том случају се иде на благозезаторски стил, а ако је прича дужа има ту доста неког свакодневног празног хода. Има ту један проблем - хумор баш не воли политичку коректност. Другим речима, лако је сада зезати се са Чедом (не мислим на Јовановића, него бравара којег су још звали Чеда), ајте ви... Па ко ме зна, зна и колико сам (био!) луд, с којим светињама сам знао да се спрдам, и то у "завереничком" фазону.
Има описаних завера које су личне (односе се на мали број људи), неке чак до те мере да се усуђујем рећи како им није место у збирци о заверама - не постоји завера са једним учесником. Ту се упада у замку литерарности...
У суштини су најбоље приче које признају глобалне завере, па их онда преламају на личном нивоу. Наравно, да је све лично где има ликова у причи, но овде је главна мотивација шта је са појединцима, њиховим животима и радом, а не нацијама, континентима, човечанством...
Мало је прича актуелно, а кад је реч о заверама ту мислим на завере повезане са оним ко данас обнаша власт у Србији. Има и таквих прича, и све су погодиле мету! При томе, не мора се ни лично гађати, доста је погодити стерилну атмосферу до које може да доведе озбиљно схватање Вебера (занимљиво, у конкретном случају прича повезана са Лавкрафтом).
Најзад, сублимативна прича Јора је филмична студија живота у Србији, одређених структура млађег становништва, где ипак ликови имају довољно личног иако су стереотипни... Све у свему, одлично што је ова збирка изашла, а и "шумови" могу бити корисни бар да се види како не треба.
Ово је чак четврти блог који је обрађује.
Богови у савременом свету - инспирисано баш најгором причом, а и оним одличним које обрађују бића наше митологије.
Статистика оцена: