Сфера у сфери - Видела
"Тврдим да целе истине нема, да постоје само релевантне истине - а релевантност је, морате признати, увек ствар угла посматрања. Не мислим да је вечерас иједан од вас починио кривоклетство. Верујем да сте ми изрекли истину и само истину. Али свако од вас има свој угао посматрања те ћете ми опростити што вашу причу не узимам као целу истину."
Еленор Катон, Видела
Година је 1866. а Волтер Муди је дошао на Нови Зеланд да се обогати на налазиштима злата. Исте вечери кад је допутово наилази на напет скуп дванаест мештана, који су се у потаји окупили да размотре низ нерешених злочина. Један богат човек је нестао, једна проститутка је покушала да се убије, а у кући злосрећног пијанца пронађена је огромна свота новца. Муди убрзо бива ухваћен у мређу испреплетених судбина, компликовану попут распореда звезда на ноћном небу.
Кренимо од самог наслова дела. Видела. На српском (рецимо да је превод добар) он је двосмислен. Да ли је Еленор Катон нешто видела, или њена јунакиња кроз коју она проговара. Падало ми је и то на памет пре него сам почео да читам. Или је реч о светлима, помало старински речено виделима. Насловна страница нам говори да је ипак ово друго. Наравно, енглески наслов не оставља недоумице - The Luminaries.
Наслов првог тома (заправо првог дела, из садржаја видимо да други том има више делова) је такође занимљив. Сфера у сфери. Асоцира то на фантастику или езотерију, међутим тога нема, односно тек на самом крају има у најави - један од приповедача, иначе трезвен човек, како се тада говорило, сумња да је присуствовао нечем натприродном. Али роман је иначе реализам. Овај поднаслов указује на неки начин приповедања. Но ни он није нешто посебно у историји књижевности. Креће се од краја, па се распетљава како се до тог краја стигло (заправо средине, пошто имамо још једну књигу сличне дужине). Оно што би било постмодерна је коришћење астролошких симбола као водича радње.
Да одмах будем јасан, читалац не мора да зна ништа о астрологији. То је слично мом новом роману кога ћете, надам се, видети ове године - Путовања малог дива. Тај роман се базира на Рунама, али читатељка о њима не мора ништа знати да би пратила радњу. Мада мислим да сам ја био дубље у томе, схватајући азбуку футарка као циклус хероја о којем је писао Кемпбел. То је одредило и структуру романа - 3 пута по 8 поглавља, како су и Руне подељене по фамилијама. Рекао бих да овога код Еленор нема, али то би био мој закључак из незнања - мени ништа не значи наслов поглавља Поноћ свиће у Шкорпији (рецимо), мада ми се веома свиђа. Рекао бих да је урађена нека "звездана мапа" места Хокитика на Новом Зеланду на дан 27. јануара 1866, па се по њој ишло. Свако од дванаест ликова - учесника - сведока је добио по један хороскопски знак, и њихов карактер је некако повезан за оним што обично претпостављамо за људе одређених знакова. Муди је тринаести, па се могло експериментисати са змијоношом, али Катон то није урадила. Е да, иза те мапе и мапе Хокитике (кул је да роман има мапу, а овај има две) је још једна текстуална - Карта ликова са занимањима, карактеристичним локацијама и особинама карактера. Њу сам видео тек пошто сам прочитао књигу.
Дакле, Муди долази у градић по невремену, нема где ван собе осим у пушачки салон хотела, где наилази на чудан скуп (из почетка му то делује као гомила потпуно разнородних ликова која укључује и два Кинеза и једног Маора, да су они случајно ту). Један од њих му се љубазно намеће и он мора да исприча "своју причу". Проницљивом Мудију не промиче да остали слушају иако се праве да спавају, читају новине или играју билијар, те да број 12, колико их има, није случајан. Пада му на памет да је реч о некаквом суду и одлучује да сарађује, јер тако ће можда и он нешто сазнати...Не знам да ли је Катоновој кад је почињала роман пао на памет Vehmegericht (Суд Веме) настао у Светом римском царству у периодима анархије. Одјеци тог суда могли су се видети у немачком (филмском) експресионизму почетком тридесетих (скупина бивших робијаша суди силоватељу или убици деце), а богами и код једног другог експресионисте који је ускоро тамо дошао на власт. Вема је била један од почетака низа тајних друштава која су резултирала наци-окултизмом. Ништа од овога не видимо у роману, осим помињања маште једног магната који сања о "средњевековним судовима".
Можда је то зато што ово и није суд, већ пре нека групна истрага. Нису се они окупили ради неког апстрактног осећаја правде, нити да од убице "заштите нашу децу" (Хокитика је место копача злата, ту много деце нема), већ једноставно зато што су и сами умешани, на разне начине како то видимо у 415 страница романа, а ипак нису сумњиви. Има и сумњивих ликова и они су посебно занимљиви.
Коментари
Постави коментар