Naslednici i Nasledstvo

 Svaka osoba teži da napreduje do granica vlastite nesposobnosti.

Drakerov zakon

Rotten Cabal is a good name for a band.

Roman Roy


Čini mi se da je Succession jedna od najčešće pogrešno shvaćenih serija, pošto gomila ljudi ima tu ideju da je serija kao o biznisu i uspehu i da se sve vrti oko toga "ko će pobediti".

A u stvari, serija je 40% satirična komedija o tome kako je kapitalizam užasan i glup i apsurdan, a 60%  moderna tragedija o disfunkcionalnoj porodici koja je sastoji isključivo od nesrećnih, duboko psihološki oštećenih ljudi koji ne umeju da imaju normalne međuljudske odnose - naročito međusobne, sa narcističkim ciklusom zlostavljanja... pri čemu se te dve teme preklapaju, pošto su i porodični odnosi neopozivo zatrovani tim odnosima moći i takmičenjem. 

Otac moćni magnat je vaspitao decu da žive kapitalizam i takmičenje i usadio im ideju da je naslediti njega najveći mogući cilj, pa se onda oni bore za mesto šefa Waystara - i dosta gledalaca se navuklo na to i ozbiljno mislilo da je to poenta, kako "pobediti"...

 Iako, realno, svi ti ljudi već imaju milijarde i mogli bi da rade šta god hoće, a mesto šefa propalog medijskog konglomerata sa ogromnim dugom i užasnom reputacijom baš i nije neka nagrada.. osim za osobe kojima je to psihološka zamena za ljubav, poštovanje i validaciju koju su želeli da dobiju od oca, a koju on nije umeo ili hteo da im normalno pruži - zato što je i sam bio psihološki oštećen čovek koji je bogatstvom i moći i neprestanim iživljavanjem na drugima i detinjastim dokazivanjem da je Najjači od Sve Dece pokušavao da nadoknadi svoje nesrećno detinjstvo, zlostavljanje i gubitak koji je sam preživeo, i čije su "pobede" značile da je uspeo da otera od sebe, izgubi ili okrene protiv sebe svakog ko mu je najviše značio (odnosno koga je voleo na svoj bolesni način). I tu istu bolest je preneo svojim vaspitanjem na svoju decu.

Nije se nikad radilo o tome "ko će pobediti", već o tome koliko je tragično što su oni poverovali da je najveći uspeh kome treba stremiti to da se postani novi Logan Roj (ime koje bukvalno znači "is(prazni) kralj").

Ivana Cvetanović

Na tragu gore navedenih misli, a čim sam počeo da gledam ovu seriju (koja mi je na odličan način preporučena) došao sam do zaključka da tu vidimo loš spoj duhovnog i materijalnog. Neću da ulazim u definicije, moje definicije, koje će, verujem, postati jasne uskoro. Samo ću reći da jesam inače jak pristalica takvog spoja, u svakodnevnom životu. Šta je onda problem?

Niko od glavnih likova nije nikakav idealista, verski fanatik, ili uopšte fanatik ideje. Videćemo da oni idejama (političkim, ne religioznim) manipulišu, manje ili više vešto, ali teško da "duhovno" (u tom smislu) dominira. Da su zainteresovani za čisto materijalno, kako gore vidimo, bilo bi im bolje, jer oni su već bogati. Zapravo videćemo da oni koji su čisti materijalisti još najbolje prolaze. Ko je gledao već (lako) pogađa u čemer je štos, na koga se misli. Ali već kad se kaže "nasledstvo" imamo neka osećanja, dakle nešto se pomeri unutra, u našem mentalu, što bismo već nazvali duhovan život. Jer nije svejedno...

Naravno da je ova priča kritika kapitalizma, ali pogledajmo da li uopšte pričamo o kapitalizmu?! Imamo porodičnu firmu, dogovore po tom ključu, druge porodice, jasan uticaj na vlast i vlasti na poslove ("gospodara", tj. kralja) - da nije reč o feudalizmu? 
Već neko vreme govorim o povratku u feudalizam, takođe nisam usamljen u tome. Govori se o novom feudalizmu po dva osnova - deglobalizaciji i feudalizaciji servisa (globalnoj). Ovde imamo obe stvari - pokušaju da se politički spreči (ili omogući) prodaja firme vlasniku iz Evrope i uticaj ATN kao medijskog servisa koji radi po svojim pravilima (dobar deo aktivnosti Logana Roja usmeren je tome da to bude jedini legacy service, odnosno da nema konkurenciju). Kao recimo Facebook, pardon Meta. Sa druge strane Lukas Metson teži zaokruživanju biznisa na svoj način - tehno mogul bez konkurencije.

No znači li to da ovo nije kapitalizam, možda da imamo neki novi kvalitet, nešto što u kapitalizmu nije bilo prisutno, a sada jeste i pokazuje trendove napuštanja kapitalizma?! Ne, jer kapitalizam nikada nije bio čist, na veliku ćalost ancapova i libertera. Pogledajmo recimo jednu drugu seriju - Black Sails - koja opisuje period borbe kolonijalnih sila da imaju svoje feude i koliko je bilo teško (iz)boriti se za neku građansku slobodu (dakle ono što bi bio kapitalizam). Kapitalizam je nastao u takvim okolnostima i nikada se nije sasvim udaljio od njih. 
Dakle, u praktičnom smislu serije jeste kritika kapitalizma. Pogledajmo to u jednoj od poslednjih epizoda. Da bi sprečio prodaju na svaki mogući način, a pre posezanja za regulacijom, Kendal pokušava da "veštački" digne cenu deonica, podgrevajući nerealna očekivanja javnosti. No to još ne znači da će nekome to proći samo zato što je moćan i ima uticaj (finansijski, medijski, politički...). Sve se lako može razbiti o samo jedan tvit, i to instant. Upravo to Lukas pokušava, svojim Doderick Macht Frei tvitom. Sve se odvija trenutno (kad je već nešto on-line). Kendal ima priliku da mu sa govornice odgovori i nešto kasnije Lukas briše svoj tvit, što je priznanje poraza... Kapitalizam jeste lažljiv, ali nije (uvek) glup. Videćemo kada i kako glupi ljudi prolaze, i kako se dolazi na "genijalne" ideje. Serija Succession, u svom aspektu komedije, to odlično pokazuje. 

Logan Roj
. Red je da se prikazivanje likova počne od onoga koji je Isprazni Kralj, himself. Kako je na početku rečeno, Logan je imao komplikovano detinjstvo, a njegovu back story saznajemo dosta postepeno. U prvoj sezoni (Austerlitz, jedna od najboljih epizoda) čujemo od njegove ćerke Šiv da on ne zna da pliva, da bi na kraju epizode videli kako opušteno pliva u bazenu u društvu svoje žene (Marša, nije majka njegove dece). Vidimo i ožiljke na njegovim leđima, možemo nagađati da ih je napravio njegov strogi ujak.
U drugoj sezoni ćemo saznati da mu je umrla sestra (ne treba sebe da krivi za to), ali tek u četvrtoj, na sahrani, čujemo od njegovog brata da je krivio sebe da joj je preneo polio. Ujak i ujna su mu pomogli u takvom verovanju. (Epizoda Church and State) Bežao je iz škole u koju je poslat i na silu vraćan nazad. Zaključujemo da je, kada je kasnije uspeo, mislio da su ga ove teškoće ojačale, da je život borba i da drugi (pre svega njegova deca) moraju proći kroz takvu "školu". 
On decu voli na svoj način, a to uključuje selektivno davanje (i povlačenje!) "šanse" i naravno stalno prisutne dileme koga je odabrao za naslednika. Kada Kendal u poslednjoj epizodi kaže da mu je tata to obećao kad mu je bilo sedam godina, vidimo koliko je Logan uspeo u svom vaspitanju. Ako je uopšte mislio da ga neko nasledi!? No to nije samo do karaktera, nego i do položaja. Uostalom, koji diktator je započeo rečenicu sa kad ja umrem, ikada?!
A Logan položajem jeste Human Saudi Arabia, kako je mlađi sin Roman jednom rekao (zanimljivo, izlaze mi samo "ljudska prava" tamo, što je dobra ironija). Brian Cox koji ga je maestralno odigrao (postavši efekat da bude veći od sebe, i to u doslovnom, značenju engleskog jezika, da neko izgleda viši nego što zaista jeste, Logan je niskog rasta, a ne liče sva deca na njega) što je za posledicu imalo da mu ljudi na ulici viču Fuck Off! što je Loganova uzrečica i deo poslovnog rečnika. Ali Logan Roj je morao nekako da se "probije", pa logično je da se pitamo kako se onda ponašao? Nije valjda da je ljudima i tada vikao da odjebu i smatrao ništavnim dogovor u kojem jedna strana ne izgubi!? Zapravo, nadam se da neće biti odgovora (u smislu prikvela) na ta pitanja. Bilo bi to mamuzanje radi novca, dakle kapitalizam u "industriji zabave", pa valjda Jesse Armstrong ne bi to uradio. 
Ima paralela Logana Roja sa Tajvinom Lanisterom (uopšte disfunkcionalnih porodica Roj i Lanister). Uostalom, obojica su završili život na sličnom mestu - u WC-u. Takve paralele nas vode razmišljanjima nije li i ovo feudalizam, al to sad nije bitno. Bitnija je razlika - Logan ipak voli svoju decu, na svoj način, za razliku od Tajvina kod kojeg to nije slučaj. 

Kendal Roj repuje o svom ocu

Tom i Greg
. Ovu dvojicu moram makar da navedem zajedno, jer nerazdvojni su od početka, kad je Greg tražio i dobio posao kod svog dede-strica, a Tom ga je uzeo kao svog protežea da bi imao koga da maltretira i verovatno zato što Grega vidi kao sebe u mladosti. Ipak, ne bismo mogli reći da mu je Greg intimus - Tom je (videćemo) iskren na svoj način i nema potrebe za prijateljem koji će znati njegove tajne, osim ako nije reč o nekom prljavom poslu (prikrivanju dokaza, pomoći oko toga).

Krenimo od drugog iz ovog dua. Kako prijatelj, kojeg ću citirati oko Toma, reče: Greg kao da je došao iz Nušića. Serija je u velikoj meri komedija, a takav lik ima ogroman komični potencijal. Nesposoban poltron koji bira strane (porodica, naslednici s ocem, naslednici međusobno, nužno se svađaju) zato što se zatekao u nečijim kolima... Potreba za otvorenim quid pro quo dilovima (dakle bez uvijanja, ako ti i najmanje učinim šta ćeš ti meni?) daje dodatnu komiku. Ipak neko smotan ko sajla i ne baš mnogo inteligentan (ovo je eufemizam) postaje nezaobilazni faktor, nešto kao margarin koji u sve se meša i uspeva uvek da sazna nešto što treba biti skriveno. E, to je već nešto više, jedna od najvećih poruka serije. Sistem u kojem takvi uspevaju. Sa druge strane, postoji mišljenje da je Greg najprosečniji u familiji (koliko je to moguće biti), što ga čini "jednim od nas" u stilu srpskih komedija - ovoga puta ne Nušića, nego Siniše Pavića. 

Tom je takođe dobro iskorišćeni komični potencijal
. Njegovo kukanje dok očekuje zatvor (koji je prikrivanjem dokaza zaslužio) jeste legendarno. Čovek je čitao blogove onih koji su bili u zatvoru i nekoliko epizoda smarao s time, pre svega svoju ženu Šiv (Siobhan). 
Tom se oženio porodicom. Uz ne mnogo (dodatne) malicioznosti mogli bismo reći da se oženio sa Loganom udao za Logana i vidljivo je njegovo ozarenje kada mu ovaj u jednom od svojih čestih stanja pomerene svesti kaže "sine". Na Toma sam mislio kada sam rekao da bi i ostalima bilo bolje kada bi bili čisti materijalisti, on je inače jedan od retkih koji stvarno uživaju u luksuzu (Logan recimo jede hamburgere kod kuće). On je iskreni poltron, materijalista i oportunista. Pa dosta iskrenosti, što uz glumca, način na koji je odigran, dosta fanova serije "vuče" ka Tomu. Ipak, on svoje motive retko kad otvoreno priznaje (kad vidi da nema druge). I na kraju - uspeva, dolazi na "vrh", mada je on upravo ispražnjen od moći, a odavno ispražnjen od značenja. Upravo sam na Toma mislio kada sam citirao Drakera.
Ali može se i drugačije gledati na stvari, videti da ima nešto iza, kao što vidimo u ovom fejsbuk komentaru: On second thought moram da se korigujem jer je Tom zapravo i meni u vrhu likova, i zapravo veoma kompleksno izgrađen, u pravu si. Kod njega me u suštini oduševilo to što je u suštini osećajna duša, ali mora da nosi masku u tim igrama moći i ambicija, pa je čas poltronski makijavelista čas duša od čoveka čas zajebant čas submisivni papučar. On je možda najkompleksniji od svih. (Danko Simonović)

Naslednici. Pogledajmo, najzad, ko se bori za nasledstvo, dakle ko su (potencijalni) naslednici. Pre nego krenemo ponaosob, od najmarkantnijeg do najzanimljivije, jedan pasus će nam ukratko opisati njihove borbe. Na kraju prve epizode Logan se šlogira, relativno brzo se budi iz kome, ali oporavak nije tako jednostavan. Kendala je u prvoj epizodi šupirao sa mesta CEO i ovaj odlučuje da ga makne zbog smanjene sposobnosti. Ima podršku dela odbora (vrha firme), ali njegov mlađi brat Roman u ključnom glasanju odbija da ga podrži. Sestra Šiv za to vreme gradi političku karijeru. Do kraja prve sezone Kendal će još jednom pokušati da smeni oca i tog puta će pasti zato što je umešan u smrtni slučaj. Drugu sezonu Kendal počinje kao dobar, pacifikovan, sin; on i Roman dele operacije (Cheif Operation Officer). Kosturi iz ormana (seks trafiking, maloletnice, misteriozne smrti osoblja na kruzerima) izlaze (Tom i Greg su to zataškavali), stvari se zakuvavaju sve dok nije neophodno nekog žrtvovati. Kendal je odabran za žrtvu, on pristaje, ali u obraćanju medijima okrivljuje Logana. U trećoj sezoni Kendal neuspešno pokušava da dobije podršku Šiv i braće (Roman i Konor) i nastavlja sukob sa ocem. No oni se ujedinjuju kada firmi preti opasnost preuzimanja, dok Šiv sklapa dil. Sukob se oca i sina nastavlja dok porodica Roj (bez Kendala) dolazi u priliku da bira predsednika predsedničkog kandidata republikanaca. Na kraju treće sezone svo troje (Konor je uglavom po strani) pokušavaju da razvlaste oca kad saznaju da pokušava da proda firmu. Otac i naslednici nastavljaju odvojenim putanjama, radnja četvrte sezone je vremenski odvojena pola godine. Logan umire u WC-u aviona u vreme Konorove svadbe. Od četvrte epizode radnja se dešava dan za danom (dan = epizoda) i prepliću se ispraćaj Logana, izbori za novog predsednika USA i naravno borba za Nasledstvo. Ah da, tu je i ponuda Lukasa Metsona koju je Logan već prihvatio, a naslednici predviđeni Kendalom pokušavaju na svaki način (politika uključena) da obobre. No da li će oni ostati jedinstveni?

Kendal je najstariji naslednik (Konor će samo jednom istaći da je on zapravo najstariji sin, to će ponoviti tada bar pet puta) kako voli da kaže, određen za naslednika (nasamo sa ocem, dakle nije bilo svedoka) kad je imao sedam godina. On se školovao da vodi kompaniju, to mu je "u krvi". 
Vrlo brzo sam shvatio da je ova serija zapravo više o Kendalu nego o Loganu. Da bismo shvatili kako je Star Wars saga više o ocu nego o sinu trebalo je da vidimo i prve tri epizode. U fimu Fury pomislimo da je to priča o komandantu posade tenka (posebno što je to jedna od najjačih uloga Bred Pita), da bismo kasnije shvatili da je reč zapravo o inicijaciji onog klinca koji je primljen u posadu na početku filma. Najbolji primer za poređenje je trilogija Kum, jer tu shvatamo da je reč o sinu, a ne ocu. Na podkastima je pominjan baš Majk Korleone. No, ima malo problema kad se tako pojednostavi... Prvo, bitni su i drugi, pre svega Šiv i Roman. Drugo je mali problem sa mentalnom slikom koju ja imam kad krenem tako da poredim... Rečeno je da Kendal kao i Majk postaje sve gori. To je u principu tačno. Ipak je protagonista Kuma nekako kul, na način na koji Kendal nikada nije bio. Inače ono gde vodi biti kul-gangsterom vidi se tek u trećem filmu koji nije baš omiljen. Prosto mi je teško da poredim Kendala Roja i Majka Korleonea. Mada i Kendal može biti kul, recimo u onoj sceni reci ne drogama, epizoda Austerlitz

Kendalov put nije nikakav put heroja (a ni antiheroja), to nije inicijacija u tom smislu. Zapravo, ako postoji obrnuta evolucija, što često čujemo, što ne bi bilo i obnute inicijacije ili kontrainicijacije. Pa čuli smo i za to, inače se zove prodaja duše đavolu. To možda i nije tako loša metafora... No najbolje je reći da je Kendal Roj prešao dug put iz ničega u ništa. Džesi Armstrong, autor serije, rekao je kako mu je jedna od osnovnih ideja da se čovek ne može promeniti. Mnogi su dodali da može - na gore.
Na početku serije Kendal Roj neodoljivo podseća na Mirka Topalovića s onim "koliki je moj deo". Mnogo šta u seriji zapravo liči na Maratonce... ali ubrzo saznajemo da Kendal uopšte nije glup. Ne samo da je znao snaći se u delikatnim situacijama (prva sezona, dug banci) nego je imao onaj sjaj u očima za koji Šiv kaže da je zastrašujuć (četvrta sezona, kada je počeo korisnicima da nudi besmrtnost). Zapravo je taj biznis džanki osećaj gori od hemijskih droga, koje su mu realno manji problem. 
Jedno vreme je izgledalo da Kendal etički napreduje. U trećoj sezoni nije samo da želi da smakne oca, nego i da promeni način poslovanja ATN. Priče o "promeni sveta" (citat po sećanju, ako nije baš tako rekao, rekao je nešto slično) imaju veliki komični potencijal. Šiv, Roman i Konor to naravno ne kupuju... Ali deluje nam da se kreće u pravom smeru, tada u vezi sa Naomi Pirs. Kendal je na vrhuncu, u toj fazi, kada Logan pokušava da proda firmu. S obzirom na pauzu (u seriji) od šest meseci izgleda da je čak potrajalo. Sve se menja kada Logan umire. Pokušaj da se i politički spreči ono što je već dogovoreno (i što bi deoničare zanimalo) dovešće ga u vezu sa fašističkim predsedničkim kandidatom koga su Rojovi već odabrali. Ali Kendal nije Roman pa da jednostavno zalegne iza tog kandidata. Događanja u izbornoj noći (epizoda America Decides) su etička prekretnica za njega. Vidimo ga kako dugo (sekunde, u okviru serije to je sasvim dosta) ćuti i mudruje. Ranije ga je opterićivalo da bude dobar, sada to više nije bitno i to nema veze s politikom nego sa preuzimanjem nasledstva, gde on vidi sebe kao jedinog ("krunisanje kralja" u poslednjoj epizodi nije slučajno, iako zezanje scea ukazuje na nešto ozbiljnije, mada su u njoj i glumci i publika uživali). Politički stavovi (na kraju ćemo posebno o tome) tu su samo da istaknu etičku stranu, stvar bi bila ista i da je Šiv stvarno pozvala demokratskog kandidata... Ali dobra je ironija da malte ne ispada nazi neko koga je Roman zvao Wokahontas

Jedna stvar postoji i na početku, mada je u potpunosti vidljiva na kraju serije. Kendal liči na onoga ko bi najmanje hteo da bude - on postaje Logan Roj. Na kraju prve sezone izdire se na sina koji mu je u jednom trenutku zasmetao, na Loganovoj sahrani Šiv kaže kako ih je on ućutkivao kada bi imao posla. Bear hug koji je Kendalu pripremio ćale kada ga je privremeno potčinio liči na ono kad je Kendal zagrlio Romana u finalu serije. Loganova zaklinjanja (psihoterapija, Austerlitz epizoda) da sve radi za svoju decu - pogađate da će isto to reći i Kendal...
Roman (Romulus, kako ga je otac zvao) se trudi da bude zabavan i to mu obično i uspeva. Pitanje je - šta on time prikriva?!
Na početku serije Roman praktično ne radi ništa, mada pominje "umetničke projekte", nešto na internetu... U prvoj epizodi ga vidimo kao totalnog kretena kad nekom klincu nudi milion dolara ako uspe nešto duradi u bejzbolu. No on postaje COO (Chief Operation Officer) u tatinoj firmi, što vidi kao veliku odgovornost. Zapravo će umeti da se snađe u opasnoj situaciji u Azerbejdžanu (druga sezona). Jedino je lojalan tatici, tu lojalnost ne raskida ni pod teretom dokaza, mada može da se privremeno svrsta i na drugu stranu (brata Kendala). 

Iza maske duhovitosti Roman skriva uplašenog dečaka
. Pogledajmo na šta ukazuju njegove šale i "šale": 1. Seksualne aluzije uglavnom vezane za matorke, što uključuje i maćehu Maršu. Njegova "veza" sa Džeri (Šivina kuma i stara kajla kompanije) je legendarna. 2. Priče u kojima je on bio žrtva zlostavljanja u detinjstvu, koje mogu biti ozbiljno shvaćene (Konor se najozbiljnije pravda); obično demantovane, mada neke su možda i tačne - kad je bio u vojnoj školi. 3. Politički štosovi gde on zapravo otvoreno iskazuje ono što njegov otac predstavlja preko ATN news
Kad smo kod politike, neko ko je stalno hteo da privuče pažnju, može kasnije postati i nacista (to je nekako punk, kaj ne?!) Pa, Roman bi prešao granicu posle koje smo s one strane dobra i zla (kako Amadeus Pančić to zna reći) ali ni izbliza nema petlju za to. Nemogućnost da održi govor na očevoj sahrani to nam najbolje govori. I na kraju takav lik dođe do najdublje istine o celoj svojoj porodici, koju je izrekao u trenutku vlastitog razočarenja. 

Konoru
uspeva s lakoćom ono oko čega se Roman dobrano trudi, a njemu to nije ni cilj - da bude smešan. On je deceniju i po stariji od Kendala i sin prve Loganove žene, koja se ne pojavljuje pošto ju je Logan smestio u ludnicu. Uvek nekako po strani, ali ipak bogat (Austerlitz je njegov posed) vreme provodi sprovodeći svoje "realne" ambicije od kojih je najveća - predsednik Sjedinjenih Država. Konor ipak nije razveden od realnosti, pa imamo momente tirada u kojima podseća da je on zapravo najstariji sin ili da ne mora biti voljen. Njegova ljubav, kasnije i venčana žena je Vila koja je ranije po zanimanju bila poslovna pratnja. Članovi porodice znaju da je na to podsete, uzgred ili maliciozno.

Šiv (Siobhan, čita se Šivon - irska imena se čudno pišu) - za nju sam zaključio da bi mnogo postigla kada bi samo znala šta hoće. Na kraju ispada da zna šta neće, ali pogledajmo kako je to kod njene braće. Kendal zna šta hoće - da "vlada" kompanijom, samo je pitanje da li bi bio drugačiji od Logana i na šta je sve spreman - na kraju mu je svejedno da li bi bio drugačiji, a spreman je na sve. Roman isto zna šta hoće - da bude dobar tatin sin koji će šarmom prikriti svoje probleme, samo što to nije ostvarljivo - posebno kad tatice više nema. Kod obojice je pristao sam biću sve što hoće. I kod Šivon je tako, samo je putanja nešto zaobilaznija.

U prvoj sezoni ona ne radi za Logana, već prvo za senatorku, onda za senatora koji neodoljivo podseća na Bernija Sandersa i planira da se kandiduje za predsednika. U vreme svoje svadbe uspela je da uceni svog oca i napravi dil sa tim senatorom koji bi odgovarao obema stranama. U drugoj sezoni joj Logan obećava da će voditi televiziju pa postaje mnogo kooperativnija i skoro-pa-zaposlena kod oca. Pokušaće dogovor sa senatorom koji vodi kongresnu istragu i ubediti žrtvu maltretiranja na kruzeru da o tome ne govori (značajan momenat). U trećoj sezoni odbija Kendalov pokušaj "popravljanja sveta" i ostaje verna kompaniji (uz oca), što će takođe biti slučaj kad Logan pokuša da proda (dakle, tada protiv oca). Ipak, na kraju sklapa stvarni dil sa Metsonom koga je trebalo da "nadzire" i ostaje pri tom dilu čak i kada shvati da ona neće biti American CEO, dakle izdaje braću, što je izazvalo dosta reakcija... Može li joj se verovati i zašto drži sve opcije otvorenim?

Njen odnos sa Tomom (svadba na kojoj se, normalno, dosta toga dešava je u prvoj sezoni) govori dosta toga o njoj. Više puta joj je rečeno da je odabrala muža koji je niže u hijerarhiji i slabiji karakter da bi mogla da nad nekim dominira i ona nije imala šta tome prigovoriti - zato što je to tačno. Njihov odnos će imati dosta uspona i padova da bi došlo do toga da joj Tom ne veruje kad kaže da je trudna. Tom će postati šampion limbo roka kada mu Lukas kaže kako posmatra njegovu ženu, a on pređe preko toga. Iako ona ne zna za taj razgovor njen izbor da se "vrati" Tomu posle svađe ili da "ostane uz njega" dosta govori. Navodnici jer to na kraju ne deluje kao perspektivan brak.
Priča se dosta o inkluziji i redefinisanju muško-ženskih odnosa u industriji zabave. Sada se pominjala Mala sirena... To je uglavnom fantastika ili neki drugi eskapizam gde ne očekujemo mnogo realnosti (Seks i grad, recimo). Koliko sam shvatio, woke ideja je da tamo vidiš drugačije osobe i onda se navikneš da ih ima. Ali šta ćemo sa delom koje pretenduje da predstavi realnost, a Succession jeste takva serija?! Žena ima u vodećim poslovnim krugovima koliko ih ima u toj seriji. Statistički je nešto verovatnije da imamo dva brata i dve sestre, ali autori su odabrali da bude jedna sestra sa tri brata, od koja su dva takmaci. Tako imamo slike, kao što je ona početna, na kojoj se Šiv okružena muškarcima. Tu je i njen muž, kao zet porodice, ali nema nekakvih snajki porodice, niti Loganovih žena - one nisu zaposlene, ne učetvuju u ratu za nasleđe, a osim Vile nijedna nije uz svog partnera celim tokom serije. 
Ne znam da li je neko zavapio da "nema dovoljno jakih ženskih likova", a takve komentare čuo sam recimo i povodom filma Blade Runner 2049. To me mnogo i ne zanima, ali komentarisaću komentare fanova, kojih ovde jeste bilo, po kojima se za Kendala i Romana kaže poor boy, a ona je spoiled i cunt. Za mene Šiv nije najgora; to je Kendal, ako nije (rodno) ravnopravno... Međutim, ona me je na kraju, tokom poslednje i pretposlednje epizode, više razočarala samo zato što sam od nje više očekivao. Ali setimo se šta je rekao Džesi - čovek (a ni žena) se ne može promeniti.

Deo tog osećaja razočarenja došao je od politike, tačnije izborne noći u kojoj ona nije pozvala demokratskog kandidata, iako je rekla da jeste; loše je lagala - Kendal se pre toga premišljeo ali kad je provalio laž odlučuje da proglase pobedu onoga za koga je sama Šiv više puta rekla da je nacista. Njen postupak u tom smislu deluje iracionalno i vođen ličnim resentimanom prema porodici i kompaniji (trebalo je da od demokrata traži poništenje prodaje kompanije, via regulativa, videćemo može li to tako...). Ali uporedimo to sa Kendalom koji prelama na čiju će stranu ATN. Ona jeste više pričala o 1933 i nacistima, ali on je taj koji se zanosio da će raskrinka Rotten Cabal (vaistinu dobro ime benda) korporativne Amerike, barem onog dela vezanog za očevo nasleđe. Njegova ćerka (usvojena) ima problema zbog indijskog porekla, njegova bivša žena zbog toga želi da odvede decu, a on sve to relazivizuje, misleći da može da hendluje. Šiv može eventualno da se pita u kakvom će svetu živeti njeno dete, kada se rodi, odraste... Stvarno za razmisliti ko je tu gori.

Šivon je jedina od koje otac očekuje naslednika, pošto je Konor odustao od dece (verovatno zbog majke koja je završila u ludnici, možda svestan da ni sam nije sasvim čitav); Roman nešto izgleda ne zna sa ženama; Kendalova deca "nisu prava" (tako Logan vidi stvari ako nisu biološki potomci).



Sada bi trebalo ubaciti ono što se inače naziva honorable mentions - u ovom slučaju zanimljivi likovi koji nisu posebno opisani. Krenimo od korporativnih vukova - starih kajli. Džeri je svakako najuticajnija, ona je Šivina kuma i "ceo život" u kompaniji koju skoro pa može izjednačiti sa svojim životom. Jedno vreme ona je CEO. Frenk je najpošteniji, otpušten pa vraćen. Karl (glumac je davno igrao Sledža Hamera) gleda svoj interes, spreman je da diže frku ili pristaje na sve. Hjugo, možda najzanimljiviji od ove ekipe je vešt zajebant koji je takođe na sve spreman, mada to nije tako očigledno.

Žene glavnih karaktera
. Marša deluje mutno, više da je neprozirna i spremna na radikalnije postupke nego da ima neke loše namere. Ona je bila podrška Loganu kada se šlogirao (isključila je njegovu decu koja imaju ograničeni pristup ocu), ona najviše zna o njegovim slabostima. Zato se valjda distancirao od nje. Odnos prema deci* kojoj je maćeha je na distanci, rekao bih uz nivo poštovanja. Primetan je različit odnos Marše prema ženama i muškarcima, pogodite ko prolazi gore u odnosima sa njom. 
Kerolajn je majka Kendala, Šiv i Romana. Isključena iz odrastanja svoje dece, ne znamo kako i u kojoj meri, ali vidimo da ona zna da to pasivno-agresivno ističe. Odnos sa ćerkom posebno komplikovan... Ne voli da joj pričaju o emocijama i problemima, pa Kendal nije mogao da joj se poveri u stilu Boemske rapsodije. Ako ima dobar dil sa Loganom neće biti na strani dece. Ipak, deca mogu da računaju na neku podršku od nje, u poslednjoj epizodi su mogli u njenoj kući na Barbadosu da se dogovore, njena ekipa sa glupim pričama nije mogla čak ni da smeta... 
Rava, Kendalova prva žena, možda je jedini pozitivni lik u ovoj seriji. Odlazi iz realnih razloga, ona je Kendalu kasnije podrška (kad zatreba) više nego majka Karolina. Vila, Konorova žena... ah posebna priča, ne mora se sve objasniti. 
Ewan, Loganov brat je neko ko se samo pojavi i zablista nekim komentarom, citatom Bertranda Rasela, recimo, da bi se povukao. Iako smatra da mu je brat ex-human beign on ne bi nikad bio protiv porodice niti za rasparčavanje kompanije. Svoj deo čuva za Grinpis, koji njegov unuk Greg namerava da tuži. Od njega saznajemo ključne stvari Loganovog života, koje strateški zna da kaže kad treba. Reklo bi se da je moralno ispravna osoba. Ipak, deo onoga što je išlo za Grinpis i ostali aktivizam, mogao je dati i svom unuku koji bi onda imao više samopouzdanja u životu i moralnog integriteta. 

Sjaj i beda kapitalizma, to je ono što mi pada napamet kad se osvrćem na Succession. Kad se tako kaže, nužno se dođe (samo) do ovog drugog, pa dvidimo šta je prvo, koji je to "sjaj". Pored odlučivanja o milionima i bilionima, vidimo izrazito pokretne ljude, koji putuju na česte proslave (u svakoj sezoni povezano sa bitnim stvarima), porodične jubileje ili one vezane za samog Logana. Mobilne komunikacije ne predstavljaju problem, roaming ili telefoniranje iz aviona. Putuje se i na dogovore u Češku i Norvešku. I na odmore na - jadranskoj obali. Autori serije izgleda da vole "Zapadni Balkan", nekako bez Srbije. Konor je trebalo da postane ambasador u Sloveniji, na jednom gliseru vidimo crnogorsku i hrvatsku zastavu. Kada je krenula istraga (Kendal je pokazao kosture u ormanu) pobegli su u Sarajevo, valjda jer odatle nema izručenja u USA. Ne bih proveravao tačnost, samo mislim da bi bolje pogodili da su kidnuli u Crnu Goru. Jer bilo je primera da se belosvetski lopovi tamo kriju, dobiju čak državljanstvo. Osim konzumerističkih bahanalija, koje su vezano nekako uvek za Toma, to je uglavnom sav "sjaj". Beda je, valjda, sve ostalo.

Politika. Tu je ključna TV stanica ATN News, ključni deo imperije Rojovih. Bez toga oni ne bi bili politički zanimljivi, ne više nego Kardašijanovi, valjda... Mi ne vidimo mnogo o izveštavanju te kuće, osim u epizodi America Decides. Nema spora da je Fox bio inspiracija. U uvodnoj špici uvek vidimo snimak ekrana sa najavom priloga i kaironom, on se menja u svakoj sezoni i zanimljivo je pratiti ga. Ewan je jednom rekao "Logan Roj škola novinarstva? To je kao Džek Trbosek klinika za žene."
U prvoj sezoni senator za kojeg Šiv radi želi da im naruši monopol. U drugoj sezoni on vodi kongresnu istragu. Istraga je prikazana po uzoru na onu koja je povedena protiv Murdocka u britanskom parlamentu. Primeti se da nije ni nalik onom roštiljanju koje je priređeno Šećerbegu i ostalim tehno-mogulima zbog brojnih kiksova njihovih kompanija. Američki senatori jedva da su znali šta je e-mail. 
Stvari se zahuktavaju kada ATN krene da opanjkava američkog predsednika zbog manjka podrške koju su dobili kada ih je istraga pritisla. Isti odlučuje da se ne kandiduje drugi put, što pokreće republikanske nominacije. Klan Roy će imati svoju reč, praktično izabrati kandidata, a to je naravno najekstremniji. Roman je na neki način garantovao za njega. Otvara se pitanje nije li značaj ipak samo jednog medija prenaduvan?! Već u samoj seriji imamo drugi medijsko-porodični klan, Pirs, koji Logan nije uspeo da "integriše", mada su se neki drugi igrači fuzionisali sa ATN. Dobro, Pirsovi su liberalni, dakle to je druga strana, ali da li republikanci baš toliko zavise od ATN (Fox News)? Inače, serija The Loudest Voice posvećena je čoveku koji je praktično osnovao Fox News i radio za Murdocka. Čovek se zvao Roger Ailes i preporučujem seriju.

Drugo što mi je malo klimavo je značaj regulatornog tela (ali eto prilike da se prisetimo našeg REM-a). Pošto direktni uticaj (via ex-lover od Šiv) na regulatore nije uspeo, ideja je da novi predsednik (zapravo president-elect) poništi prodaju ATN-a. Ali on nije na vlasti do januara, a odlazeći predsednik se ništa ne pita... Osim toga, predsednik nema direktna ovlašćenja, što je i Menkin (mandžurski kandidat Rojovih) sam rekao. Ostaje pitanje uticaja, ali koliko znam on bi mogao u Americi ići samo na istomišljenike. Ove godine se Vrhovni sud ponaša dosta kontra Bajdenovoj administraciji. Ali to nije mnogo bitno, jer stekao se utisak da bi stvari, makar sa Naslednicima, bile iste i da je deokratski kandidat Himenez pobedio. Za Ameriku verovatno drugačije, ali u momentu kraja serije ne zna se tačno ko će biti predsednik (pravne stvari). 

Napeta atmosfera i u širim slojevima, sa neredima na ulicama i izlozima lokala zaštićenim drvenim letvama je nešto što je Amerika nedavno videla. Tu se dobija na autentičnosti, kao i sa pretnjama i problemima koje iskusi Kendalova ćerka. Izborne neregularnosti, izveštavanje o krađi glasova i stvarna krađa (tačnije uništavanje) su takođe dobro prikazani. U seriji se odlučilo za nešto "klasičnije" stvari - umesto priča o nameštanju digitalnih glasova, što smo imali na izorima u USA 2020, izgoreli su papirnati. To da zavisi od zakonodavstva države (Vajoming ili Vermut) takođe je realno. 

No sve u vezi politke nije uopšte da bismo o tome nešto "naučili" već da podcrta realnost borbe za moć u okvru jedne kompanije i uticaj koji bogati ljudi mogu imati i u društvu koje se diči svojom "demokratijom". Primedba o starosti američke demokratije koja dolazi iz usta Lukasa Metsona sasvim je tačna. Što ne znači da on nije jedan od većih gmazova, folirant ne manji od Rojovih iako voli da se pravi da je "iznad toga" sa svojim štosovima na račun nepotizma i uopšte nekom evropskom uobraženošću. Neki su ovog tehno-mogula i lažnog programerskog maga poredili sa Ilonom Maskom.

Pred kraj malo trivia. Kada je Kendal izvodio svoj čuveni rep, glumcima nije rečeno šta će da uradi, pa su snimane stvarne reakcije. Postoji teorija o imenima troje glavnih naslednika. Kendall je englesko ime, može biti muško ili žensko, pa biće da ga je odabrala majka Karolina. Druga dva je odabrao Logan. Roman je stvarno trebalo da bude Romulus, ali zamislite da imate školskog druga koji se tako zove. Posledica Loganove fascinacije Rimljanima. I Siobhan je njegov izbor, teško da bi joj takvo ime dala majka Engleskinja tokom perioda koji je eufemistički nazvan Troubles (kada je IRA aktrivirala bombe po Londonu).
Veliki posao je odradio Nicholas Britell svojom muzikom, pa potražite. Koliko toga je moguće postići varijacijama na temu. Zavoleo sam klasičnu muziku...

Na samom kraju - ko je kako prošao? Konor bi mogao biti najzadovoljniji. Možda i ne bude ambasador u Sloveniji (Menkinova pobeda nije sigurna), ali kupio je očevu kujću, pare mu svakako ostaju - može da budan sanja. Šiv deluje poraženo, a sigurno je izigrana. Čin koji demonstrira pokornost Tomu mogao bi se tumačiti i kao pobeda patrijarhata. Ali teško je i zamisliti Toma kao nekoga ko nad njom dominira. Ako ostane uz njega, zbog deteta, moraće više da trpi njegove pasivno-agresivne tirade. Najzad, ona je dobila šta je na kraju htela (a to jeste stara kletva). Kompanija je rasturena, uspela je da zaustavi Kendala. American CEO je cilj koji se nekako kasnije pojavio... Kendal je delovao apokaliptično (potražite šta glumac kaže o poslednjoj sceni kad ide ka moru). Dobar deo finalne epizode mislio sam da će neko fizički stradati, ne nužno on. Ipak on bi mogao biti dobitnik - oslobođen balasta Nasledstva. Za to je potreban jedan "mali" uslov - da je normalan (što nije) ili da se opameti (što nije na vidiku). Najzad, Romana u poslednjoj njegovoj sceni vidimo kao da je došao do prosvetljenja (slika gore), što nije mala stvar. Ako taj uvid može da iskoristi. Ali verovatnije je da će postati alkoholičar, posle svega... Moći će da "uživa" u ironiji da je on doveo Menkina na vlast (recimo da bi on tako mogao da vidi stvari) a da od toga nema baš ništa. 
Uz drugarski pozdrav L to the OG
Ivan Vukadinović

* U jednom razgovoru rekao sam da je reč o porodičnoj drami o "klincima koji žele da naslede oca". Samo što ti "klinci"imaju 30 do 40 godina, a Konor 56. Svejedno se ponašaju dovoljno infantilno...

Porodično stablo





p.s. Inače su nazivi sva četiri finala iz iste pesme Džona Berimena, Dream Song 29

There sat down, once, a thing on Henry's heart

só heavy, if he had a hundred years

& more, & weeping, sleepless, in all them time

Henry could not make good.

Starts again always in Henry's ears

the little cough somewhere, an odour, a chime.

And there is another thing he has in mind

like a grave Sienese face a thousand years

would fail to blur the still profiled reproach of. Ghastly,

with open eyes, he attends, blind.

All the bells say: too late. This is not for tears;

thinking.

But never did Henry, as he thought he did,

end anyone and hacks her body up

and hide the pieces, where they may be found.

He knows: he went over everyone, & nobody's missing.

Often he reckons, in the dawn, them up.

Nobody is ever missing.


This Be the Verse, pesma Filipa Larkina:

"They fuck you up, your mum and dad.   

    They may not mean to, but they do.   

They fill you with the faults they had

    And add some extra, just for you.


But they were fucked up in their turn

    By fools in old-style hats and coats,   

Who half the time were soppy-stern

    And half at one another’s throats.


Man hands on misery to man.

    It deepens like a coastal shelf.

Get out as early as you can,

    And don’t have any kids yourself."

Prikupila Ivana Cvetanovic




Коментари

Популарни постови са овог блога

Уранска и хтонска божанства

Каже није наше

Logički problem indukcije