Разне ствари су биле актуелне, па тек сад долазимо до оног најзанимљивијег - Пакла који се на чувеном Бошовом триптиху налази на десном панелу, после Раја на левом и саме Баште земаљских ужитака на средњем (најбоље је средњи панел тако звати, то није баш овај живот, а није ни Чистилиште...)
Хмм... лево Рај, десно Пакао... подсећа ме то на пропаганди спот ЈУЛ-а из фамозних деведесетих. Веле времепловом су ишли у будућност. Победа "опције лево" - лик у канцу куца нешто на компу, прилази му риба у минићу, али пословно обучена, нешто додаје, све је у стаклу и пластици. Победа "опције десно" - неки ликови трче око запаљених канти, изгледају ко ганци, један виче "А бре куме, помагај бре!" Некако ми ови десничари били занимљивији, наравно већи шмекери.
Сећам се и средњевековног Црног Гује када је он бискуп и мора да обезбеди да неки умирући племић остави имање краљу а не цркви, иначе ће он налетети на "турски шлем", више пута... Поп пре њега рекао је овоме да ће ићи у пакао ако ствари не остави цркви. Блекадер вели - рај је за људе који воле дружење са Богом и да саде цвеће (направи бљак-фацу), али ко воли голотињу и мучење, за њега је пакао. Зато оставите паре круни, пошао бих и ја са вама, али не могу, бискуп сам...
Ал' пређимо на ствари. Бош не види пакао као фантастично место, него као реалистични свет налик свакодневном животу. Десни панел је препун слика голотиње (Блекадер је био у праву - оп. А.) али је она изгубила сав еротизам и многи сада осрамоћени покушавају да покрију своје гениталије рукама.
Град у ватри
Ватра која све гута указује на Бошова сећања на детињство. Године 1463. велика ватра беснела је у граду Бошу. 4000 кућа претворено је у пепео. На слици људи покушавају да побегну ватри користећи мердевине или скачући у прљаву воду градских канала.
Уши и нож
Група изгубљених душа смрскана је паром ушију и ножем међу њима. То личи на ратну машину, али је убедљива сличност са мушким полним органом. Уши су пробијене стрелом, крв цури.
Нож има угравирани симбол слово В или М са стране. Овај симбол се среће на Бошовим сликама. У 15. и 16. веку ножеви из Боша су извожени у Шпанију и Скандинавију. Ножеви са тим симболом налажени су на археолошким налазиштима. Служили су за сечење хлеба, али и ушију лопова...
Човек - дрво
"Човек-дрво" је фигура чији преполовљени торзо се ослања на руке као стабла и корење. На глави му је диск на којем парадирају демони и њихове жртве око мешине са пипцима која указује на оба полна органа.
Он се осврће и његов поглед преко рамена је мешавина узалудности и резигнације.
У његовом трупу група људи тражи склониште и седе за столом. Жена пуни пиће из бачве.
Застава са оном мешином је на грани која пролази кроз труп. Мешина указује на алкохолизам као и на секс.
Ноте на задњици
Као да су истетовиране. Данас се ноте пишу на пет а не четири линија, како ли је записано звучало? Неколико историчара музике покушало је да то одсвира. Фигура је прикљештена огромном лаутом.
Дијаболична птица у чудној столици
Са лонцем на глави седи на столици испод које је лонац са људским телима. Оваква столица могла се срести само у кућама најбогатијх као посуда за ноћну нужду.
Са стране су три фигуре, једној је фрула набијена у буљу.
Мучења, сакаћења и - тавла
Тавла или бекгемон је игра са коцкицама. Не само да се људи у Паклу муче, њих мучи и неизвесност. Питање је да ли се Бош питао да ли је свака неизвесност ипак боља од извесности, како је то у својој
Божанској револувији катастрофе утврдио један други, савремени, маг - Доријан Нуај.
Да ли је Бош хтео да нас забави и изненади? Да уживамо у призору са мноштвом фигура које се од 1517. (када је виђена слика) описују нашироко. Ово је једна од најдивнијих слика, тестамент креативности коју је немогуће потпуно разумети.
Извори:
Коментари
Постави коментар