Dark konačni osvrt, sa spojlerima

Und wenn du lange in einen Abgrund blickst

blickt der Abgrund auch in dih hinein

Friedrich Nietzche

I eto, odgledao sam seriju, dao sebi slobodu da pišem o svemu, uključujući radnju, pa se postavlja pitanje na šta se ograničiti. Jer da bi se ceo fenomen Darka ispratio (da bi se makar pokušalo objašnjenje) bila bi potrebna cela knjiga. U takvoj knjizi (kao nebrojeno puta u radnji same serije) postavilo bi se pitanje - gde je početak?! No pisac knjige bi se verovatno dosetio da se počne od autora serije, njihovih motivacija, kao uostalom u samoj seriji što se shvatilo da osim dva turobna sveta koja vidimo postoji i treći koji ih je kreirao... Kako nemam ambicija, realno ni vremena, da se time bavim, ovo je samo blog, daćemo neke aspekte pa najbolje da krenemo.

Zaplet

породично стабло, трећа сезона - ко разуме, схватиће

Dark je serija u kojoj putovanje kroz vreme izrazito komplikovani zaplet, u kojem porodične veze dobijaju izgled kao na slici desno, pa ko je pratio, razumeo je (tokom serije). U blogu napisanom nakon gledanja prve sezone rekoh da ima još dve sezone da se dogodi da je neko nekom deda, i to se naravno obistinilo! U drugoj sezoni imali smo junakinju koja je sebi baba (istoj ženi je istovremeno majka i ćerka, rečenica "ona te i dalje voli" time dobija poseban značaj). U trećoj sezoni videli smo tako osobe koje su sebi prababe i čukundede, više njih tako može biti otac ili majka "svih", mada postoji univezalni početak, koji je s razlogom tako dat, označen znakom beskonačnosti.

Druga stvar je vremensko putovanje koje je rezultat ovakvog rekurzivnog porodičnog stabla i ostalih zapleta i glavolomki. Pokušaču da navedem načine na koje se putuje kroz vreme.

1. Prva vremenska mašina, koju kroz fragmente vidimo od početka serije. Isprobavana na deci i adolescentima, letalna dok nije nekako proradila. Ograničena na putovanje od 33 godine (vremenski ciklus) a i tu može da omaši, pa putnika odvede koji ciklus pre ili kasnije.
  2. Hodnici ispod nuklearke i bunkera u kojem se nalazi ova mašina. Bezbedni za život, ko uđe izaći će, ali pitanje gde (tj. kada!) i šta će se s njegovim životom kasnije dogoditi. Takođe vezano za ciklus od 33 godine.
  3. Mašina koju je naučnik Tanhauz napravio na osnovu nacrta iz budućnosti i smartfona iz budućnosti (tako je napisao i svoju knjigu, zbog čega on iskreno priznaje da je hohštapler). Nije baš ograničena na ove vremenske cikluse, ali obično po njima deluje. Bezbedna i čak relativno laka za upotrebu.
  4.  Direktni ulazak u crnu materiju (ono što sam ja zvao "Vorteks", u seriji se pominje i kao "božanska ćestica"). Izgleda može da radi i ako sa druge strane ne postoji isti portal, mada nije baš jasno kako.
  5. Jabuka (zanimljivo u kontekstu imena aktera), može se reći i kugla, video sam da se koristi izraz orb. Najsavršeniji način vremenskog putovanja, može da ide i u druge svetove. Kako vidimo, postoji samo jedna, koja se cirkularno dodaje od aktera do aktera i ne saznnajemo kad je i kako nastala.
Ne mogu tu uključiti i "vremensku mašinu" u izvornom svetu, koju je stvorio naučnik Tanhauz. Umesto vremenskog puta, kada je pokrenuta ona je kreirala dva sveta Darka koje smo upoznali.

Kad se ovo spoji, dobijamo neočekivane zaplete. Uzmimo na primer medaljon Svetog Kristofera, zaštitnika putnika. On je u početku imao poprilično linearan put, ali vezan za putnike kroz vreme. Hana ga je dobila od svog ljubavnika Egona, kada se vratila 66 godina u prošlost. Tada su oni inače postali preci skoro svima (rekoh, čest slučaj u seriji). Ona je tom prilikom uzela ime svoje suparnice Katarine (krenula je da traži njenog muža), a Katarini je na neki način i kumovala kada se predstavila njenoj budućoj majci u klinici za abortus, a njoj se svidelo to ime. Tada joj je dala lančić s medaljonom. Kada se prava Katarina vrati 33 godine da bi izbavila svog već ostarelog muža iz ludnice, zaposlena u instituciji je njena majka (istih godina) koja je tada ubija, u borbi lančić puca, medaljon ostaje u pesku, gde će ga pronaći glavni akteri Marta i Jonas. Posle se taj medaljon i sam naputovao kroz vreme...
Pogledajmo malo do kakvih zaključaka, dijaloga u raspetljavanju radnje, mogu dovesti zapleti Darka: Marta je spasila Jonasa iz drugog sveta pošto je tamo Marta ubijena, ostavila ga da upozna malo raniju verziju sebe, oni su napravili dete umesto da spasu svet, onda je gledala kako Jonasa ubija druga Marta, pa se razdvojila kao Šredingerova mačka, jedna da spasi Jonasa da bi joj napravio dete, druga je ona Marta koja ga je ubila... čoveče! (A Jonas je inace i bez tog spasavanja preživeo u svom svetu)
Da, baš tako!

Filozofija

O filozofiji je već bilo reči, a sada kad sam oslobođen brige oko spojlera, mogu reći nešto više. Recimo da je Adam u svojoj filozofiji bliži Šopenhaueru, a Eva Ničeu. Prvi želi anhilaciju sveta, druga njegovo održanje, ma kakav on bio, što bi bio ničeanski amor fati. Ali u prvoj sezoni vidimo Nou (kasnije saznajemo u tom trenutku sledbenika Adama) kao punokrvnog zastupnika baš tog amor fati pogleda na svet. To je delimično zato što je Adam svoje prave namere krio (ali nijedan akter Darka nikada ne laže u potpuonsti!), a delimično zato što i nema prave razlike između ove dve filozofije. Jedna je ogledalo druge, kao što je Evin svet ogledalo Adamovog...

Uostalom najbolje da krenemo prema citatima, kako sam ih zapisivao.

Noah: Ne postoji Bog! Bog nije stvorio ovu rupu među nama. Postoji samo Haos.

Claudia (kada joj Noah kaže da nije više njen sluga): Ali jesi Adamov. Svima vam prodaje iluziju slobode.

Adam: Mi smo suprotno. Objavili smo rat Vremenu, Bogu. Stvaramo novi svet bez vremena. Bog je vreme, a vreme je nemilosrdno...

Michael (svom sinu Jonasu): Ali ako se ovo ne desi onda se nećeš roditi. Možda je tvoja uloga puno veća nego što misliš. I... možda sam ja samo mali deo ogromne zavere.

Claudia (mlađoj sebi): Moraćeš se žrtvovati. Sve će se dogoditi kako se uvek događalo. Ali ako sve uspe, ona će živeti. Regina.

Noah: Mene ovakvog ne može biti ako ne prođeš celi put. Nismo slobodni u onome što radimo jer nismo slobodni u onome što želimo.

Adam (Jonasu, mlađem sebi): Svi smo mi okidač. Svako od nas. Možeš me ubiti ili pokušati nju (Martu) spasiti...

Martha: Pitanje nije iz kog vremena, već iz kojeg sveta.

Eva (Jonasu): Zar nisi to želeo? Svet je osuđen na istu sudbinu. Isto, bez tebe i zbog mene.

Adam: Beskrajna tama u kojoj ništa ne postoji (opis Raja).

Silja (Marti): Mi odabrani moramo zatvoriti praznine. Da bi ti mogla pronaći svoj put ovamo i Adam svoj.

Unknown* (citira dramu u kojoj je Martha igrala - Arijadnu) : Ostavljen sam da umrem sam i ja sam jedini sudija.

Unknown (svom sinu Tronteu): Privlači nas tama kao moljce svetlo. Rođeni smo u tami i vraćamo se njoj.

Claudia (Adamu): Tvoj svet i Evin svet nisu smeli postojati. Dualizam je pogrešan, ništa nije bez treće dimenzije.

* Unkown, takođe pominjan i kao The Origin, vidimo ga u osnovi porodičnog stabla, označen je znakom beskonačnosti. Poprilično mutan lik kojeg sam nazivao Zečja usna, zbog te odobine, takođe i Crna trojka (na nekim sajtovima se javlja i kao Trio) jer se obično pojavljuje kao trojica - klinac, čovek, deda.

(K)Raj

Poslednja episoda se zove Paradise, Adam je često pričao o Raju, njegovi sledbenici as well... pa da vidimo da li se to ostvarilo. Kako smo videli gore Adam sam (mada nešto drugo priča svojima) taj Raj vidi kao anihilaciju, nepostojanje. Iako dato kao opšta filozofija ovo shvatanje je posledica 66-godišnjih muka, koje su uključile česte neuspehe da se nešto promeni i višedecenijsku borbu sa Mašinom, od koje će postati Vorteks. Potrebno je reći da Vinden nije neko pusto ostrvo, ali neke veze sa ostatkom sveta nisu obično u fokusu radnje. Dakle, ako se pod "uništenje sveta" misli na ceo svet, mi vidimo kao da Adam misli na uništenje Vindena, svog okruženja, pre svega samog sebe! Zanimljivo je da je Šopenhauer dao ideju, ne baš objašnjenu, kako bi pojedinac koji je ubio u potpunosti svoju volju za životom doveo time do poništenja (time i oslobođenja) celog sveta.
Ali Adam to ne može učiniti, iz razloga koje mu je navela Klaudija. Ona zapravo daje odgovor na Šopenhauerovu filozofiju. Ako je ovaj svet (ono što mi u njemu osećamo) patnja, to se ipak može izbeći, popraviti. Način je da se pronađe kako ipak razbiti neprekidni vremenski ciklus (u momentu kataklizme vreme je na trenutak stalo) i, još bitnije, kada i gde delovati - u trećem svetu sprečiti događaj koji je naučnika naveo da nastanu ova dva sveta.
Ostaje pitanje da li se stvarno dogodio Raj? Adam, Jonas i Marta koji su izveli tu akciju, Klaudija... kao da osećaju neko olakšanje dok nestaju. Glumci u intervjuu govore o tom osećaju...
Ali za one koji nisu Potomci (nisu potomstvo onih koji su putovali kroz vreme i načinili bezbrojne paradokse) Raj je zapravo realan život. Helge i Katarina će i tu imati probleme sa svojim roditeljima (majkama). Neverstva su isto moguća... Ali je život rešen Dark balasta ipak bolji. Diskretno možemo zaključiti da je život bez nuklearke bolji (i ona je nastala paradoksom, Trio je dao gradonaćelniku ponudu koja se ne odbija). Regina nema rak, što je bio cilj njene majke Klaudije. Drago mi je što je ovo dato bez nekog popovanja, više implicitno, jer ja jesam pristalica nuklearne energije (i voleo bih da živim u senci takve elektrane, kao i žitelji Windena).
Ostaje još pitanje ostaje li nešto od Potomaka, pa i od Adama i Eve (Jonasa i Marte). Marta pred kraj postavlja pitanje: Hoće li od nas nešto ostati? Jezikom kvantne mehanike (korišćena u seriji), kako je to rekao Hajzenberg ako se ne varam - svi oni postoje u potenciji (kao bilo koji događaj pre kvatnog prelaska). Drugim rečima, postoji mogućnost njihovog postojanja. Na kraju vidimo čuvenu Jonasovu (i Martinu iz drugog sveta) žutu kabanicu, Hana odlučuje da svog sina nazove Jonas, pošto je imala deja vu...

Omiljeni likovi

Reklo bi se da je stvarno teško voleti likove Darka, serije koja ubedljivo opravdava svoje ime. Svako (ili skoro svako?) ko je putovao kroz vreme je ubio ili je ubijen, ili je pokušao ubistvo i veoma loše prošao. Ipak čovek se veoma lako (ako je već uspeo u težem delu, da seriju prati) saživi sa likovima.

Moj omiljeni lik je Klaudija. Možda je tajna njenog uspeha što je (samo!) 33 godine provela boreći se s vremenom, dok su Adam i Eva na to utrošili 66 godina svog života. Analitički naučni um, emotivni razlozi i ono što sama prenosi kroz vreme posmatrano kao oprugu (ipak ne samo neprekidni ciklus) vode je do rešenja. Kad ona ubija to nekako vidimo kao opravdano (ubila je i svog oca, istina beše nesrećan slučaj, ali ga je ostavila da umre), takođe veoma efektno alternativnu sebe (pošto je ustanovila da nije videla njenu stariju verziju, pa je može ubiti). Ona najbolje zna kako se igra ova igra i to rado ponavlja uz obično preterana objašnjenja. Kada je ona ubijena, otišla je u stilu džedaja!
Ipak, Klaudija nije neko sa kim se možeš lako identifikovati. To bi mogao neko ko je karijeri (ne kao moći, već naučnoj) posvetio pola života, što je uključivalo i izbor partnera, pa onda na sredini života rešio da stvari promeni, ali bez mnogo kajanja, više kroz korišćenje naučenog. Neko ko je na prekretnici posle života žrtvovanog poslu mogao bi se videti možda kao ona, ja takav nisam.
Jonas koji je postao Adam je mnogo bolji za identifikovanje, njegova tragična sudbina epskih razmera. Dečko čiji je život izmenjen samoubistvom oca, koje je na neki način sam izazvao (da, jopet paradox). Pri tom, realno on najviše pravi sranja u celoj seriji, koprcajući se da nešto izmeni. Eva (Marta) mu na kraju tu neće biti od pomoći, ali Klaudija hoće. Mislim na sagledavanje uzroka i posledica, ne na samo delovanje gde su Jonas i Marta najzad rešili stvari.
Marta iz njenog sveta bi bio lik sa kojim se može identifikovati, ali pitanje je koja Marta (videti kako sam video zaplet, više pasusa iznad). Moglo bi se identifikovati i sa Aleksandrom Tidemanom (upravnikom nuklearke, jednim od retkih koji su blaženo nesvesni putovanja kroz vreme), naučnikom Tanhojzom, Bartošom ili Noom... Mogućnosti su neograničene kada se jednom uđe u seriju!
Ivan Vukadinović

Zvanični vodič, dosta dobar za one koji sad gledaju seriju (ako već nisu videli spojlere). Samo se ide na poslednju epizodu koju ste gledali i može se obnoviti znanja porodičnih stabala, događaja i mesta.

п.с. Анатол Велиев, једино не-немачко име на породичној линији, човек о коме се не зна ништа осим да је прави отац Хелгеа, вероватно руски војник. Име подсећа на име јунака мог романа који ће ускоро изаћи, Путовања малог дива, Василија Анатолича.