Heisenberg zlo (Breaking Bad)

Walter White, odnosno Heisenberg kako je sebe nazvao, protagonista je i antagonista serije Breaking Bad. Zvučno je za naslov serije prikačiti zlo imenu čuvenog kvantnog mehaničara (koje je ovaj po svemu sudeći slučajno uzeo), ali prava realnost je da su Mr. White i Heisenberg kao doktor Džekil i mister Hajd - pa kome onda tačno pripisivati zlo?! Zapravo, reklo bi se da je ovde mnogo više interakcije u dve ličnosti podeljenog života... No pre nego nastavimo nešto o seriji što nisam rekao...

Bilo mi je zanimljivo da zamrzavam kadrove i prebacujem u jpg, obično uz neki komentar. Ono što sam primetio tom prilikom je da u manjini kadrova vidiš samo lik onoga ko govori (ili nešto radi), onako iz profila. Dobro, tako često vidimo samog Walta, ponekad i Skyler. No obično je u kadru neko snimljen s potiljka, obično se vidi ćela, pošto su uglavnom ćelavi... Druga stvar je što sam do sada samo uzgred pomenuo prljavog advokata. To je, naravno, Sol Gudman, no on je i mnogo više od toga. Pa recimo da će neka analiza njega doći kad budem gledao seriju Better Call Saul, koja je nazvana po njegovoj reklami. A sad da počnemo.

Dobar deo ovog bloga pomognut je klipom gde se analizira zlo ovog lika. Autor je neke stvari namerno izostavio. On se bavio evolucijom lika, što je razuman izbor, ali je preskočio neke efektne scene, gde se njegov karakter više pokazuje nego što se razvija i koje mogu biti bitnije za dalji razvoj radnje, nego samog Vajta/Hajzenberga. 
To bi recimo bila scena u kojoj brije glavu da bi se (kriminalnom gangu) prvi put predstavio kao Heisenberg. Ili ona u kojoj dok pije vino sluša svog pašenoga kako hvali Gala (koga su Džesi i Volt ubili), tačnije njegovo umeće kuvanja metha, misleći da je on Heisenberg. Iako bi mu to odgovaralo, Walt tvrdi da je lik samo kopija, pravi Heisenberg mora biti neko drugi. Prva scena je pokazala njegovu sposobnost i spremnost da rizikuje, druga da mu ego može doći čak isred racionalnog (sebičnog) sopstvenog interesa. Ali želja da se što više uključi saradnik Džesi, slobodan izbor kriminala, ponos i ego - sve su to komponente koje već imamo. Takođe, Walt je obrijao glavu pošto je na hemoterapiji gubio kosu, što je još jedna njegova odlika - on često prati okolnosti u svojim izborima koji mogu izgledati iznenadni.
U klipu se dosta pažnje posvećuje nekoj back story, stvarima pre kuvanja droge, koje saznajemo uzgred. Recimo njegov odnos sa majkom (jedina porodica ne računajući Skajler, njene i decu) sa kojom nije iskren. Odnos sa Grečen i njenim mužem, za koje smatra da su ga izradili na početku karijere (oni misle drugačije) i obogatili se na njemu, samo je malo više opisan. No on je nesumnjivo bitan i biće raspetljan u poslednjoj epizodi. Recimo, kad odbija njihovu pomoć, odlučivši umesto toga da zarađuje kriminalom. Posle ove saradnje, Walt i dalje ima ambicije, što vidimo u flashback sceni kada sa Skyler kupuje kuću. No i tu je nešto krenulo naopakao (ne znamo šta) pa je slabo plaćen (ispod kvalifikacije) profesor u sredjnoj školi koji mora da ima dopunski posao.
To je upravo prva epizoda, u kojoj se odlučuje za kriminal. Vidimo kako je osramoćen na tom drugom poslu (perionica kola), na porodičnom okupljanu ima sekundarnu ulogu jer pašenog mu je agent DEA, najzad pada i posle pregleda saznaje da ima rak pluća i da prognoze nisu sjajne... Pašenog ga vodi u akciju hvatanja dilera (jer to je kul) i tamo vidi veoma sitnog dilera Džesija kako beži kroz prozor, što je naravno komično...

Džesi je, kako rekosmo, veoma sitan diler, o njemu pre nemamo nekih podataka, mada saznajemo (na žalost) veoma dobro kakvi su mu roditelji. Sva je prilika da pre nego je sreo Walta nikoga nije ubio, verovatno nije bio ni u zatvoru. U klipu se dobro kaže da Walt prema njemu ima očinski odnos, ali Džesija vidi kao sina-naslednika koji bi nastavio biznis, što njegov džunior sigurno ne bi mogao... I ovaj odnos se razvija, pošto je Džesi za njega (kao i za skoro sve ostale) u početku prosto džanki. Ono što u klipu nije rečeno to je kako oni jedan drugoga čine gorim, jer nije sve do Walta, ima i kada Džesi započinje belaj
Za Walta je karakteristično potiskivanje emocija, sakrivanje slabosti, što po pravilu pre ili kasnije rezultuje izlivima besa. Klip opisuje njegov sve dublji ulazak u zločin kroz niz sitnih koraka. Neka cikličnost je možda data implicitno, a ja ću sad pokušati da je direktno izrazim. Walt procenjuje situaciju ili reaguje na neku pretnju (situacija uvek postoji, ali pitanje kako je on percipira) i donosi odluku. Planovi, kao što je samo regrutovanje Džesija, se obično donose u hodu, ali su veoma razrađeni i fatalno efikasni. Posle toga raste samopouzdanje. Vizije moći. Ali posle toga, a često pod utiskom nekog opet događaja (bolest, Skajler, batine...) Walt se normalizuje, ali ne na nivou na kojem je bio "na početku". Bilo da je nastavak kriminala ili čak pokušaj da se izađe, on dalje radi kao business as usual, ili to pokušava ali naravno to tako ne ide...
Džesi je možda lako mogao da održava low profile, ali sa Waltom to tako ne ide, ne samo zato što je on novi, nego i zato što je neki diler već pao (kako rekoh pašenog ga hapsi), dileri baš ne veruju, pokazuju se pištolji. Prvo Waltovo ubistvo, praktično trovanje hemijskom eksplozijim je jasna samoodbrana. Drugi diler preživljava i donekle se oporavi, Walt čak misli da ga pusti, ali kad vidi da ovaj planira da ga zakolje krhotinom tanjira ubija i njega. Walt još nije duboko u kriminalu, on to radi samo da bi obezbedio sam sebi pare za lečenje i obezbedio školovanje svoje dece. Pravi računice u tom smislu. Ono kad je obrijao glavu i efektno upao kod bande (hemija opet uključena) jeste veoma atraktivno, ali nije suštinska promena. Jer će kasnije (kao i Džesi) biti preplašen kad manični Tuco ubije svog čoveka golim rukama.
Prvi akt čistog zla je ubistvo nereagovanjem (a delimično je skrivio time što je pomerio) Džesijeve devojke Džejn, koja je bukvalno komirana od droge. On je svakako mogao imati razloga, opravdanja, kako zbog toga što bi ga ona mogla ucejivati, tako i zbog Džesija, na koga jeste loše uticala. Ipak ovo je hladnokrvno ubistvo, ali borba se vidi njegovom licu (pohvale glumcu). Sasvim je giliganovski što ta situacija nastaje posle niza događaja i otvara novi niz u kojem će Walt upoznati njenog oca (on to tad ne zna) i indirektno biti kriv za smrt oko dvesta ljudi u sudaru aviona. Pomenuo sam u prvom blogu kako on deci u školi priča o nesreći kao da je pod uticajem profesionalne deformacije, a zapravo tako pere svoju savest
Ali nije sve planirano kod Walta. Impulsivni akt čistog nasilja (ubistvo Majka, kome je prethodno pomogao) dolazi pošt mu je ovaj dirnuo u ego. Češći su spontani samokritički momenti. Kao kad pokušava da se ubije vozeći kola brzo i u kontrasmeru. Ili depresija pošto saznaje da se rak povlači - stvar je jasna, on neće umreti skoro, ergo živeće sa onim što je učinio. Ili poneki momenti iskrenosti sa svojim sinom Walt, jr...
Ipak, nova faza nastaje kroz saradnju sa Gusom koji spolja izgleda kao dobro prikriveni biznismen kriminala. Nema više maničnih dilera, prosto posao kuvanja droge za koji su plaćeni. Džesi je tada manje racionalan misleći da nisu platli dovoljno. Posle još jednog maničnog giliganovskog zapleta, Walt će spasiti Džesija ubivši dvojicu Gasovih kriminalaca. Ovi su to svakako zaslužili, kao i još neki koje je Walt ubio, ali poenta je u tome kako on to radi hladnokrvno - gaženje pa overavanje pištoljem. Granica je, barem što se tiče ubistava, odavno pređena, ali u tom momentu Walt još priča kako ne želi biti bad guy.

No i Gus Fring će morati da bude ubiVen, kako bi to rekao jedan naš umjetnik. Ili možda i neće, pošto Walt u jednom momentu kaže da im on možda klanjem svog čoveka nije hteo poslati poruku (on je ubijen zato što je viđen na mesto zločina, kad je Džesi ubio Gala, i zato što je sam počeo da kuva meth dok se rešavala Waltova sudbina). Odnos sa Fringom razvija se od međusobnog uvažavanja iz kojeg se iskače zbog Džesija, do u velikoj meri (ali ne sasvim) opravdane paranoje i atmosfere da obojica ne mogu da prežive. Zanimljivo da u početku Walt na svaki način brani Džesija i ne želi da nastavi posao za Gasa bez njega, dok se Džesi kasnije isto tako ponaša prema Waltu dok ima Gasovo poverenje. Posle ubistva šefa mafije, pošto se rešio Fringa, imamo već pravog Walta, onoga koji vodi impreriju ili misli da je vodi.
Imao sam jedan spojler za petu sezonu, mada sam ja to nešto drugačije shvatio. To je kad Volt priča sa Lidijom. Ona (kao i inače) zapravo pokušava da se izvuče i nudi mu širenje tržišta na Češku Republiku. Zaključio sam kako je Hajzenberg najzad rešio sve probleme i zavladao interkontinentalnom imperijom, posto nešto kao Korleone. Malo sam zaboravio da u ovom poslu problemi nikad ne mogu biti rešeni. A biznis je već kod Fringa bio povezan se Evropom (Nemačkom) i to baš preko Lidije...
Najzad sami - Walt, Jesse, Mike i Saul - mogu da razvijaju svoj biznis "od nule", a zapravo sa dugovima koje imaju prema uhapšenim Fringovim saradnicima, kako bi oni ćutali. Prihodi su manji, ali sprovode genijalnu akciju krađe hemikalija iz voza. Ali kako ništa ne može biti idealno, ni blizu, njihov momak Tod ubija klinca koji ih je video, posle čega je jasno da Džesi više ne može da radi. Ne može ni Majk, jer mu je policija na tragu. Paralelno, Skajler je odana ali sve više nezadovoljna i to se vidi kad doživi nervni slom (što Walt naravno uspe da predstavi kao njenu krivicu i da mu to prođe).
Waltov novi karakter se vidi u svom zlokobnom sjaju, kada odbije pet miliona dolara (što bi rešilo sve finansijske probleme i posle čega mu obezbeđivanje porodice ne može biti izgovor). Posle još jednog giliganovskog zapleta vidimo rasplet koji nam ne govori toliko o Waltu, koliko o društvenim okolnostima tog sveta. Podsetilo me je to na onaj stari vestern, poznat pre svega po svom naslovu - Čovek koji je ubio Libertija Valansa (nešto slično imamo u romanu Jelene Vučić Pratnja). Postaješ bitan time što si ubio nekog. Da ne ponavljam šta reče Pinki u Ranama, kako se diplomira u tom poslu. To je glavni izvor Waltovog autoriteta kada traži od bande nacista da ubije 11 ljudi (deset zatvorenika i njihovog advokata) što se u neverovatno dobroj sceni koja podseća na Kuma događa za dva minuta!
Odnos sa Skyler. Ona lepo reče - Someone has to protect this family from the man who protects this family. U početku Walt nju sluša oko svakodnevnih stvari, trudi se da se izvini, da sakriva čime se stvarno bavi. To je apsolutni prirotet (vidi se u odnosu prema Džesiju) i zahteva ne malo inventivnosti - recimo kad beži iz bolnice. Ali prilikom padanja narkozu (Walt postaje bliskiji istini u stanjima granične svesti) izlanuo se za drugi telefon koji ima i Skajler ga provaljuje. Kad prizna da je drug manufacturer pređen je još jedan rubikon. Walt postaje sve gori, a Skyler po pravilu kriva za sve (oboje igraju tako da njihov sin ne sazna čime mu se bavi otac). Kad se sve rasplete, tj. sazna ko je Heisenberg, Walt će doći do naizgled najgore scene kada s njom razgovara telefonom pošto je oteo ćerkicu. Ali ceo razgovor je sa znanjem da policija sluša, i zapravo je za dobro Skajler, da bi bila manje umešana (kao neko ko je pravio novac od droge, ona teško može da se iskupi pred zakonom). Bryan Carnston je ovde prosto briljirao glumom. Pomenuli smo Džekil/Hajd dihotomiju, u odnosu sa Skyler vidimo da ona zapravo ne postoji - Walter White i Heisenberg jesu jedna ličnost
Iskupljenje. Dolazimo do tačke koja nam izgleda skoro pa nemogućom, a opet postaje nužna jer izgleda kao da će da pobedi najgora frakcija nacista koja drži Džesija praktično kao svog roba, dok Walt može samo da umre u nekoj ledenoj zabiti (uočimo kontrast u odnosu na prijatnu klimu Nju Meksika) pored deset miliona u kešu koje kod sebe ima. Zanimljivo je da je Walt već hteo da se preda (njegovo svedočenje bi takođe okončalo planove Lidije i nacista) ali je ego ponovo pobedio kada je na TV video Grečen i njenog muža kako govore o njemu. Ponovo se smišlja pakleni plan. Walt uspeva da razreši svari koje je u velikoj meri sam stvorio, jedna od njegovih dobrih osobina koja ostaje je da nikome ne želi biti dužan (kada je napustio biznis rekao je Lidiji da je ostavio održivu operaciju). Ne samo to, nego će u poslednjem razgovoru sa svojom ženom imati momenat iskrenosti kad prizna kako nije sve radio samo da bi obezbedio porodicu. Zločin čini čoveka živim, zar ne...
Motivi. Do sada je već priča jasna, ali nije zgoreg da se ponovi. Isprva to je da ne bi bio na trošku porodici i da bi je finansijski obezbedio, što kao profesor u školi ne bi mogao. U prvoj sezoni Breaking Bad ima jasnu socijalnu kritiku kao svoju komponentu. Kasniji motivi Walta/Heisenberga su povezani pre svega sa jednim - egom! Gus Fring je znao odlično da povuče njegove konce kada je govorio o tome kako man has to be a provider. Pored ega kao (naravno patrijarhalno) muškarca koji obezbeđuje porodicu (da podsetim - ima gore šta je Skyler rekla) imamo sve više profesionalni ego (on pravi odličan proizvod - methamphetamine - kako niko drugi ne zna), pa čak i mafijaški ego - jer on je ubio Liberitja Valansa Gusa Fringa, on je stvorio imperiju!
Legacy. Zapravo Walt je olakšao posao policiji raščistivši tržište metha, ubivši mnoge loše lude. No to je radio i Gus Fring (na svoj fenomenalan način, on je drugi tip zla). Podseća me to na ono kad u LOTR Gandalf kaže da će Golum još imati svoju ulogu. Logika zla - ono se međusobno uništava. Istina, raščišćavanje su platila glavom dva dobra agenta (Hank je preživeo Fringa, ali njega nije). Rekosmo da Walt nije nikome ostao dužan. Ni Grečen koju je dobro isprepadao, ni Lidiji koju je otrovao, ni nacistima (protiv njih je u jednom momentu delovao kao da je nemoćan). Naravno ni svojoj porodici - najzad im je ostavio milione. Oni koji su ga preživeli ipak će (dugo vreme, doživotno?) biti krhotine ličnosti - njegova žena Skyler, sin Junior i naravno Jesse Pinkman. Iako nisam gledao El Camino slutim da se taj momak nikada nije oporavio. A (da završimo veselije) bio je tako dobar momak koji je samo govorio: Bitch!
Ivan Vukadinović















Коментари

  1. Hajzenberg je definitivo zanimljiv lik, lik koga nosi svaki zreo muskarac koja iza sebe ima nesto sto se zove iskustvo. Breaking Bad koristi proverenu metodologiju resavanja problema koju smo videli u najboljim ostvarenjima kao sto su Kopolina Apokolipsa ili pomenuti Kum. Sisanje na nulu Hajzenberga nema toliko veze sa rakom sto jeste neka regresija, vec sa razilazenjem od podsvesti. Kad se sa ostrice zileta dotadasnjeg zivota sklizne naglo na drugu stranu. Zanimljivije je sto nije klasican antiheroj kao sto je napr. Geri Oldman u State of Grace jer nema vrcav Gerijev humor, vec drzi publiku u iscekivanju nekog sarkasticnog gesta koji tesko da izadje iz njegovih usta posto nas mlaka reakcija uvek iznenadi a onda usledi dijalektika njegovog drugog postupka. To nije schizo i mentalna poremecenost, vec samo borba dobra i zla u svakome od nas.
    Pogledaj Sol Gudmana , meni je mnogo bolji serijal nego BB posto je Sol daleko zanimljiviji karakter iako se nekima mozda nece svideti sto su praktikovali mesanje flash backa i flash forwarda u takvoj meri da moras odgledati do kraja da bi razumeo zasto je to radjeno.
    Digresija, gledah Gangs of London oba serijala, koliko god da je dovedeno do perfekcije rezije, scenografije, donekle zapleta i glavnih pitoreksnih likova, malo mi je iritirajuce bilo da su svi negativci dodjosi u Britaniju iz balkanskih i bivish ruskih republika, samo nasi cisti dragi britanci nevini u svemu. Glavni lik se inace zove Sean Wallace, ime mu je irskog korena a prezime skotskog.

    ОдговориИзбриши

Постави коментар

Популарни постови са овог блога

Уранска и хтонска божанства

Псеудопатриотизам

Logički problem indukcije