Breaking Bad - svi osim Heisenberga

Nije teško hvaliti seriju Breaking Bad, a posebno nije teško početi blog ovakvim klišeom. Ono što je malo teže to je - odakle u pohvalama početi. U prethodnom blogu (pisanom pošto sam odgledao treću epizodu treće serije) pomenuo sam dramaturški efekat kad se na početku epizode vidi šta će biti do kraja, ili u poslednjoj epizodi sezone - konkretno druge i pete. Zatim, tu je prava vestern atmosfera koja se postiže susretima u pustinji - obično je reč o dogovorima samo na početku i pred kraj serije imamo akciju, tj. oružani okršaj u pustinji. I u gradskim sredinama imamo situacije čovek na čoveka ili čovek na dva čoveka, tako slične obračunima revolveraša, mada se ovde uvek dogodi nešto neočekivano... To se i može očekivati od radnje smeštene u New Mexico - život na granici je opasan i tvrd... A bar dvojica su ovde pomislili da njihovo ime stvarno znači pravda! I sve to, dakle, još ne računajući ironiju da školski hemičar proizvodi drogu, a članovi kartela, kriminalnog sindikata, se ponašaju kad god mogu kao uobičajeni poslovni ljudi, a neki sebe tako i vide. 

Jedan od najvećih kvaliteta je što ovde nema korupcije pojmova. Panduri su panduri, a krimosi su krimosi. Nema prljavih pandura, agenta provokatora, zaštićenih svedoka, drukara... Potrebno je da se mnoooogo toga dogodi da bi jedan lik odlučio da sarađuje sa policijom i to počinje da radi preko nezvaničnih kanala (boravi u kući policajca, ne u stanici ili pritvoru). A sada ćemo preći na likove, sve osim najmonumentalnijeg. Ne treba reći da će biti spojlera. Ono što ću dodati to je da ne znam kako dalje mogu motivisati nekoga ko seriju nije gledao (a ne smetaju mu spojleri). Možda ipak u tom slučaju preći na pe-es.

Skajler (Skyler). U prvom blogu nepravedno preskočena pa ću sada preći odmah na nju. U početku nije toliko zanimljiva, samo žena koja itekako ima svojih problema (sin sa posebnim potrebama, trudna, muž oboleo od raka) i od koje je dobro da se čuvaju tajne. Njeno ponašanje je očekivano za ženu, posebno sa decom, koja ima muža čudaka. To je zeznuto i kad nije reč o kriminalu - tako u seriji Halt and Catch Fire Dona u prvoj sezoni ima dosta dilema da li da podrži muža ili ode, ali ono su "samo" žešći psihički problemi i moguće posledice na posao i decu. Skajler će u jednom momentu sa malom ćerkom doći do četvoromeđe (Nju Meksiko i ostale tri države) ali će "prevariti" novčić koji je bacila sa pitanjem u kojoj državi da bude i vratiti se.
Sve se to menja kako ona saznaje šta stvarno radi njen muž - a to je naravno Walter White. Kad već nije uspela da se rastavi od njega, a nije da nije pokušala, "prevara" uključena (ali ona nije ništa lagala, odnosno tako varala, sve je odmah rekla i tad je htela da se na svaki način rastavi od muža); dolazi do momenta - ako ne možeš da ih pobediš, priključi im se. Na kraju krajeva, ona je tu da stvarno zaštiti porodicu, a ne da gradi svoj ego. Tako koristi svoj ne mali računovodstveni talenat za pranje novca od droge - ako ćeš već prati novac, radi to tako da valja. Ali tu ne može biti mirna, gledajući kako Walt odlazi u e-fe. Kako ne samo da on (i ona i deca naravno) mogu doći u opasnost, nego je on sam opasnost (što je u jednoj veoma efektnoj sceni on njoj i rekao). 
Ostaje joj da čeka ali šta? Ona kaže da se Waltov kancer vrati (valjda i u tom slučaju ne želeći nasilan kraj ni samo za njega). Skajler u tim epizodama (peta sezona) deluje stvarno propalo, ostarelo. Onda se u jednom momentu trgne i pokazavši koliko prljavog novca ima jednostavno traži od muža da se povuče iz biznisa. On pristaje, sve izgleda ok, ali ne možeš se iz tog posla tako lako izvući... U obrtu kad njen zet Henk iz DEA sazna ko je u stvari Heisenberg, Skyler će otići dotle da apsolutno podrži muža protiv svoje sestre i zeta, uključujući gnusnu optužbu snimljenu na traku, ali je na njegovoj strani do trenutka u kojem...
Walt naravno ne krije šta stvarno radi samo od nje (prve dve sezone), nego i od ostalih, prvenstveno svog sina za koga je heroj. U raznim izgovorima i racionalizacijama, posebno kada su se na neko vreme razišli, Skajler će redovno ispadati kučka - što je i sama primetila - a Walt nekako kul. 


Henk i Mari. Ovaj par nisu bili simpatični likovi od početka. Počevši od Mari, žene policajca koja ima dosta vremena (medicinska sestra po profesiji), čudne izjave i poremećaj kleptomanije. Ali kada je Henk ranjen vidimo kako se nosi sa situacijom i to je svakako pozitivno.
Henk na početku deluje kao psihopata, sa svojim štosovima sa mrtvim kriminalcima i uživanjem u poslu kojeg predstavlja kao da je mnogo kul. Kasnije postaje jasno da je to mehanizam olakšavanja stresa. On ima dodirnih tačaka pukovnikom Kligorom u filmu Apokalipsa sada koji vodi vojsku na surfovanje pošto je Vijetnamce zalio napalmom. Ali jedna je bitna razlika - Kligor smanjuje stres da bi uspeli da se vrate kući, Hank je već kod kuće. On nije okupator nego građanin ugledan koliko... koliko i kriminalci koje juri - Gas i kasnije njegov pašenog Walt! Za njega bi možda bila opcija da doživi penziju, ali ni tu ne bi mogao biti srećan (epizode u kojima je u kolicima i van akcije) ili da posle svoje umešanosti može biti samo civil. Ali, kad već pominjemo taj film, zna se da Hank nije u srcu tame, nego neko drugi. (Zanimljivo bi bilo posmatrati Heisenberga-Walta kao Kurta iz romana (pre nego filma) nekoga ko se hvali rezultatima, mada ovaj operiše tamo gde je to mnogo teže, među "civilizovanim ljudima").
Hank jeste na neki način kriv za čitav lanac događaja. On je poveo Walta u akciju kada je Džesi (Jesse) bežao tako da ga ovaj vidi... Kao kada bi rekli da je leptir na Tajlandu odgovoran za uragan u Meksiku. Ono što takođe nije mogao znati (kao ni sve moguće posledice hvaljenja svojim poslom) to je da kriminalnom matermindu odaje sve tajne istrage, tako da je ovaj uvek za korak ispred njega, čak i dok ne ozvuči kancelariju, što je Walt jednom koristeći bliskost uradio. Istina, Waltu jednom ego neće davati mira (da je neko drugi a ne on Heisenberg - onaj koji kuva najbolji meth) pa će podgrejati Henkovu istragu koja je trebalo da se okonča. Razumljivo je kakvu reakciju možemo očekivati od njega kad sazna ko je zapravo Heisenberg (dve slike gore).


Gus (Gustavo) Fring. Kada sam video da ima na jednom jutjub klipu analiza zla Voltera Vajta, pitao sam se zašto nema takve analize i za Gusa Fringa. Dokonao sam da je to zato što njegov back story (vreme koje je bio u Čileu, recimo) i ne znamo, osim fragmenata koje je sam iznosio kao deo svoje maske. Ili da njegovog zlo, iako je on prvoklasni kriminalac, jednostavno nije tako upečatljivo kao Hajzenbergovo. A onda sam video da postoji i takav klip, iz iste edicije, gledaću ga kad odgledam seriju Better Call Saul, u kojoj se takođe pojavljuje.
Gas je onaj lik mafijaša za kojeg nikada ne bismo provalili čime se zapravo bavi. Spolja gledano on je vlasnik lanca Los Pollos Hermanos u kojem ponekad sam uslužuje goste. Ugledan član zajednice. Jeste da je Arkan imao poslastičarnicu, ali su za njega svi znali ko je u stvari dok ovaj... Praktično je nemoguće optužiti ga, ne zato što potplaćuje (rekoh već da toga ovde nema, barem ništa na korupciju ne ukazuje) nego zato što je nemoguće zamisliti ga kao kriminalca - kao uostalom i Walta. Giligan vešto igra sa ovim stereotipima, granicom između sveta kriminala i "običnog" sveta.
Gasova povezanost sa kartelom je posebna priča. Genijalan je manevar u kojoj dvojicu blizanaca navodi da se svete Henku a ne Voltu (Hajzenbergu) što su isprva hteli, samom Henku javlja da ga napadaju, pa kad se rešio njih i privukao pažnju meksičkih federales šalje Majka u likvidaciju. No još je efektniji njegov konačni obračun i praktično istrebljenje kartela
U početku deluje da je iza svega samo njegova želja da se osamostali, ali kasnije vidimo da je reč o ličnoj vendeti. To je do vrhunca dovedeno odnosom sa Hektorom Salamankom, šlogiranim starcem u invalidskim kolicima (upoznajemo ga kao "simpatičnog" tia maničnog Tuka Salamanke). Ovaj odnos će samom Gasu doći glave...

Majk (Mike). Teško da bi mi mogao biti najomiljeniji lik, o njemu i ne znamo mnogo, ali što se tiče glume Majk je svakako neprevaziđen. Znamo da je bio pandur i da voli svoju unuku koja ne može videti ništa o love koju je kriminalom zaradio. Ali na njegovom licu se može videti toliko mnogo toga! Recimo da sve već radi preko kurca, valjda očekujući da se penzioniše, ali to nikako ne može (zbog preuzetih obaveza, uključujući drugare, saradnike, na mardelju). Ili da mlađe kolege, a to su svi ostali, nemaju pojma, pa mora on da im pokaže. A Majk svakako ima šta pokazati. U petoj sezoni od operativca postaje filozof kriminala (ne možemo reći zla, jer to je za njega posao koji uspeva raditi sa što manje štete). Na njegovoj faci se vidi i šta misli o dvojici protagonista - Walt u nekim situacijama stiče njegovo poštovanje, ali on je za njega mnogo više iritantan ili barem dobar za izbegavanje, ipak mu se vraća... ima tu dosta neke patkometrije, ali je više do toga da je Majk svestan opasnosti koju Henk predstavlja; Jesse je momak kome pruža šansu i koga sve više poštuje, ipak da bi se u bitnijim situacijama složio sa Waltom.

Mike je odličan primer onog zlatnog pravila show dont tell. Kada mu je Walt predložio da ubiju Gusa on mu je mogao objasniti da je u toku rat (u kojem sam najviše učestvuje) da Gus nekako drži stvari iako deluje da je psihopata, što teško da bi Walt mogao (što će se kasnije nekako i videti). Umesto toga on ga je jednostavno prebio. Tako je i Džesiju mogao reći da je kid postao ubica kao što je i on, ali on je naučio da sa time živi, a Džesi ako mu je do života... Umesto toga, nekako ga je uključio u posao i u dogovoru sa Gusom namestio situaciju posle koje će im Jesse biti i više nego koristan. No ipak na samom kraju (svog života) Majk je prosto morao jasno da kaže šta mu toliko smeta kod Walta (slika gore).

Pre nastavka opisaćemo jednu situaciju u detalje (završetak treće sezone). Posao kod Gasa je delovao kao "sigurna" luka, pa ipak Voltu i Džesiju neki đavo nije davao mira. Volt je imao svoje "lutke", ali ovoga puta je Džesi bio gori. Krenuo je da prodaje meth samostalno, pokušavajući na psihoterapiji! Tamo upoznaje mladu ženu s kojom se naravno smuva, da bi saznao da su njenog maloletnog brata iskoristili Gasovi ljudi da ubiju njegovog ortaka Komba. Džesi odlučuje da ih otruje i traži pomoć od Volta. Volt je to neprihvatljivo ne samo zbog rizika i po njega, već zato što ne želi da Džesi bude ubica. On se obraća advokat Solu da ga smesti iza rešetaka na neko vreme, priča dolazi do Majka kome je to neprihvatljivo, on posećuje Volta i održi mu No half measures govor. Kasnije, kada Džesi pokuša sam trovanje, on je priveden i svi su na razgovoru - Gas, Majk, Volt i ona dva krimosa. Džesi odbija da se rukuje sa tipovima jer uvlače decu, nakon čega Gas kaže "no children". Izgleda da je stvar rešena, ali ovi ubijaju klinca... Džesi kreće u revolveraški obračun u kojem ne bi imao šanse da ih Volt nije prosto pregazio kolima. Nakon toga Volt mora ponovo da radi sa Galom (to je onaj hemičar za kojeg je Henk pomislio da je Hajzenberg, lik je posebna priča) koga je prethodno otpustio, dok je jasno šta Gus sprema čim Gal sazna tajne zanata. Džesi je prinuđen da ubije Gala - jedinog čoveka kojeg je ubio do poslednje epizode - i to je upravo onaj način kako mu Volt "pomaže"...


Džesi (Jesse). Postoji mišljenje da je Džesi zapravo glavni lik ove serije. Sada kad sam pročitao, ne više u strahu od spojlera, mogu ih i navesti: 10. Jesse je kompleksan karakter (iako na početku samo govori Yo! Bitch!) 9. Njegovi nenadmašni drugari, poslovni partneri (već sam ih pominjao) 8. Komične scene, na žalost, iz razumljivih razloga, sve manje kako se serija privodi kraju 7. prikazana mračna strana zavisnosti, uključujući smrt njegove Džejn Margulis 6. lik s kojim se možeš povezati, više nego sociopata Walt i svakako više nego Gus, ljudi iz kartela, neonacisti... 5. Džesi plaća najveću cenu (apsolutno se slažem s tim) 4. on ima moralni kompas, njega mnogo više muči što su ubili klinca koji ih je video, dok Walt posle toga zviždi u kupatilu 3. bez Džesija nema ni Volta 2. on prolazi kroz najveću transformaciju (ubedljiviju od Voltovog "napretka" od mr. Chipsa do Scarface) 1. njegov nastavak puta je El Camino.
Dosta ubedljivo rečeno i slažem se sa svim osim što El Camino još nisam gledao. Tako sam uštedeo energiju, a više o Džesiju možda u posebnom blogu. Još samo nešto o odnosu nalik otac-sin koji Walt ima sa njim. O tome sam već nešto rekao. Ne samo da Volt želi da ga poštedi (što je inače pokušao i za Henka) nego i da ga nekako izvuče... mada ga sve dublje uvlači. Pa na kraju će to nekako i uspeti, kao što je sveo sve svoje račune, ali o Waltu će biti poseban blog.

Lidija mi je jedan omiljenijih likova i to ne samo iz "seksističkih" (što bi rekao Majk) razloga. Ona poslovna žena, kod nas bi rekli tašna-mašna; konkretno atraktivna latino žena, dva prezimena, kućna pomoćnica, mala ćerka, mleko od soje, stevija... Šta će ona u svetu kriminala?! Pa njen posao bi se više mogao nazvati korupcijom - ona potkrada firmu u kojoj radi da bi Gas bio snabdeven inače legalnom komponentom metamfetamina. Da li je imala nekih problema kao Skajler kad je počela ne znamo, uostalom ni kako je počela. Za nju su stvari krenule naopako kad je klupko počelo da se raspetljava, kad je Gas ubjen i saznalo se čime se bavio...
Nova u svetu kriminala, iako je svesno radila za njih, ona mu se brzo prilagođava. Traži od Majka da likvidira 11 svedoka... nešto što je na kraju Walt svejedno morao da organizuje. Naručuje i njegovo ubistvo... Iako se vidi da se više uplašila, njoj strah nikada ne parališe misli i reči (delovanje). Bilo da Majku traži da joj ne puca u glavu da je ćerka ne bi tako pronašla ili da pronalazi poslovne prilike da bi se izvukla. Neće prezati od toga da organizuje likvidaciju saradničkog ganga, samo da ne mora da gleda leševe i da mođe na štiklama da pređe preko bojnog polja. Mogla je da se izvlači do kraja, ali na kraju ni Giligan nije "seksista", a što bi se ona izvukla kad Gus, Hank, kartel, nacisti pa ni sam Walt nisu.

Tod je, sasvim je jasno, sve suprotno Džesiju. On je na prvi pogled veoma fin mladić - ser, mem, mister - koji ladno ubija klinca iz pištolja. Dvoumio sam se da li je on psihopata ili samo pod uticajem okoline. Na kraju sam odlučio da je sociopata, što bi bilo nešto između to dvoje. Okolina - njegov ujak kojeg na početku pominje - zapravo cela njegova banda neonacista! Ne znam koliko to korespondira sa američkom stvarnošću, ne bih ni proveravao, tak ovi postaju možda efektniji od kartela, posebno kad je reč o likvidacijama u zatvorima. Mada teško je porediti jer kartel je uništio njihov čovek Gas. 
Ako bi nešto priznali Todu kao dobru osobinu, to je nekakva skromnost u okviru posla (Walt ga angažuje kao pomoćnika) gde nikada ne pomišlja da se može meriti sa čuvenim Hajzenbergom, pa ni sa Džesijem. Trudi se, ali vidi da ne ide... Zato Džesi strada kao njegova žrtva. Takođe, Tod pored vidljvih simpatija neće pokušati ništa nasilno prema Lidiji, verovatno ne bi ni bio u stanju, ne sa ženom koju vidi kao iznad sebe u hijerarhiji. On pokušava da se pred njom dokaže. To sve vodi nastavku kuvanja metha, mada kako su i Lidija i nacisti lako pristali na nastavak saradnje nije isključeno da bi je svejedno imali. Tod se na kraju pokazuje kao ipak glup, posebno kada treba brzo reagovati da bi se sačuvao sopstveni život. Mogao bih ga zamisliti kao čuvara ili izvršioca u logoru smrti, a posle radnog vremena sasvim finog momka.
Zanimljivo da Tod na nemačkom znači smrt, i ovaj momak to ime opravdava. Ne toliko u smislu da donosi smrt, što bi u svetu kriminala bilo "kul", nego da je sam mrtav. Bez suštine. Gledao sam klipove gde se neki drugi filmski negativci optužuju da traže priznjanje - za ovog lika to svakako nije slučaj, osim ako priznanje ne bi bilo tapšanje po ramenu nekoga koga ovaj smatra nadređenim, Alfom...
Ivan Vukadinović
p.s. Završio sam tako bez posebnog zaključka, on će se većini onih koji su gledali seriju sam nametnuti. A moj, istina vruć, je da je ovo najbolja serija IKADA. Teške reči, pa priznajem da bi pre konačnog zaključka trebalo da odgledam ponovo Dark, a verovatno i prikvel BB - Better Call Saul - čuo sam da je to bolja serija, a sada ne vidim kako je to moguće.


ps.ps. Ne treba zaboraviti uticaj na neku opštu kulturu, koji nije baš kao Star Wars (u seriji kod Džesijevih drugara imamo reference na Star Wars i Star Trek) ali svakako nije za bacati, recimo ovaj klip.









Коментари

Популарни постови са овог блога

Уранска и хтонска божанства

Псеудопатриотизам

Logički problem indukcije