Silo 2
U prethodnoj sezoni (i blogu) upoznali smo se sa samom idejom generacijskog broda skloništa, što je svakako koncept koji generiše klaustrofobičnu atmosferu, koja ne mora biti odmah vidljiva. Ne mora se posebno isticati koliko je to plodno tlo za umetničke vizije. Videli smo i da postoje paralele sa Platonovom Državom. Nije ovo prvo sci-fi delo koje se takvim paralelama može pohvaliti a onda vidimo šta takva dela (Matriks naravno najpoznatiji) Platonu duguju - ne naravno (samo) atmosferu Pećine, koliko sumnju u realnost samu, koja u takvoj pećini sazreva.
Tako ćemo do kraja saznati da je realnost zapravo baš onakva kakvu je vide kroz onaj periskop na površini - sasušeno drvo i sumorna, siva, beživotna okolina. Zašto onda onima koji idu da "čiste" puštaju ne mnogo dobru simulaciju realnosti, koju stanovnici Silosa ne smeju da vide? Zato da bi se održavao ispravan nivo nade i beznađa - moja je teorija. Deset hiljada ljudi zatvorenih u cilindar mora videti oduševljenog svog bivšeg sugrađanina (ili sugrađanku) koja nešto kasnije pada mrtva. A ako se to ne dogodi, ako neko odbije da "čisti", pa još udalji se iz jedine scene koju vidimo, uputstvo je jasno - pripremiti se za rat.
Tako ćemo na kraju prve sezone saznati da ima drugih silosa - više njih - i da svet napolju jeste spržen i otrovan, što uvodi atmosferu postapokalipse. A u prvoj epizodi druge sezone videćemo šta našu junakinju Džuls čeka u susednom silosu koji je (odavde kreću spojleri) napušten, skoro pa mrtav. Podsetiće me to na seriju The Last of Us, kada neko na putu sreće drugačija rešenja situacije u kojoj je čovečanstvo bačeno. No dobro, ovde imamo samo jedan alternativni slučaj koji zapravo nije rešenje, ali saznajemo šta se to dogodilo pa je ostalo samo nekoliko preživelih do kojih za početak upoznajemo samo jednog koji je sebe nazvao Solo. Ova sezona, mnogo bolja nego prva, daće nam pravi razvoj likova, posebno Džulijet u nezaboravnoj izvedbi Rebeke Ferguson. Likovima ćemo se prvo baviti, ali prethodno nešto što sam saznao po gledanju druge sezone.
Ova serija rađena po knjizi, zarpavo serijalu knjiga koji je napisao Hugh Howey. Možete videti klip o tome, ali oprez - ovde su naravno spojleri za te knjige, ko želi da ih čita, no i za treću i kasnije sezone, bude li ih bilo (naravno u meri u kojoj serija neće odstupati od knjige). Dakle, tu možete saznati nešto više o drugim silosima i nastanku takvog sveta. Mada do kraja druge sezone možemo saznati o nastanku nešto kroz obrt na samom kraju, a o svetu silosa nešto će shvatiti ko je pažljivo pratio ili pogledao analizu.
Pored izgradnje sveta vidimo koliko je mnogo posvećeno i izgradnji karaktera, što je posao započet u prvoj sezoni, a ovde je uspešno krunisan. Možemo videti recimo kako se razvija Kamil Sims, koja koristi iskustvo dugogodišnjeg raidera (policija sudstva, recimo tako) da bi sprovela ono što misli da je pravedno, ali pre svega interes svoje porodice. Do te mere da će raditi iza leđa svom mužu koji od klasičnog bezbednjaka napreduje do zamenika (senke) gradonačelnika, pa onda sudije. Videćemo kako je sudiji Simsu (naravno) bezbednost Silosa na prvom mestu, ali kako ima izvesnu fleksibilnost u radu. Fleksibilnost koja dolazi do izražaja tek delovanjem njegove žene Kamile koju će za spas Silosa odabrati misteriozni "algoritam".
Videćemo razvoj gradonačelnika Holanda koji na prvi pogled deluje kao "klasičan negativac". Ali nije ni on baš tako jednodimenzionalan, niti je to pristup "hajde da budemo zli" koji je ovenčao slavom Imperator Palpatin. Holand je takođe opsednut bezbednošću Silosa, koja opravdava bukvalno sve (i ubistvo svoje ljubavi), ali čak i više od Simsa - kontrolom. No drugačiji je pristup kontroli nekog iz sudtva (koji podseća na Sudiju Dreda) i aparatčika iz IT-a. Videćemo u ovoj sezoni koja je tu instanca zapravno glavna, ali o tome kasnije (čitateljka koja eventaulno nije gledala sad može da nagađa). Holand na jednoj strani deluje dosta ograničeno u rešavanju sve veće krize koja narasta jer ljudi žele istinu (a on smatra smrtnom pretnjom po sve da je saopšti), ali je spreman na netipična rešenja da bi nešto saznao o naslućenoj većoj pretnji po Silos. Svestan je da ni on ne zna sve. Na kraju, paralelno sa padom svoje vlasti i uspehom pobune, kad sazna da nikada nije ni imao kontrolu nad životom Silosa, spreman je prvo da se ubije pa onda da izađe napolje... Kao i kod Simsa, vizuelna pojava lika sasvim je uklopljena sa karakterom - kod njega sivo odelo, stariji muškarac, sklonost piću (ne baš kao kod ranije sutkinje Medouz koja je, kako ćemo videti, previše saznala).
To njegovo "netipično rešenje" je osuđenik Lukas Kajl (nije osuđen na izgnanstvo-smrt nego neku vrstu rudnika) koji je pokazao od početka radoznalost, IT veštinu, ali ne i hrabrost. Imenovan za senku (zamenika) gradonačelnika on jedino što radi je istraga za onim što je ostalo iza vođe pobune od pre 150 godina. Na tom putu će steći hrabrost, pa i znanje koje mu naravno ne prija. Neki pandan njemu je Marta Voker, penzionisana u mehaničkom, do jednog momenta u prvoj sezoni i ne izlazi iz svog stana. Nju će Holand naterati da bude taster tokom pobune, ali ga onda koristeći jezik znakova nadmudruje.
Naravno najzanimljivija je heroina koju tumači Rebeka Ferguson (Džuliet Nikols) a da je ona zapravo najjednostavnija! U prvoj sezoni smo saznali dosta o njenoj životnoj priči - gadostima koje je morao da radi njen otac kao lekar, kako se to odrazilo na majku, kako je otišla u mehaničko, ljubavi iz IT-a. To sve sad je pozadina koja se ne može videti "na površini" jer ona je u drugom, polumrtvom silosu, sa jedinom voljom da prvo sama preživi, pa onda spase svoj Silos (drugo je naravno bitnije). Uz interakcije sa retkim ali zaguljenim stanovnicima tog Silosa (pre svega Solo) i željom da ostane pravedna prema njima imamo dosta za sasvim razvijen lik koji je odlično odigran.
Sada ćemo se baviti malo tajnama, ali krenućemo od onoga što bi se moglo nazvati klasna ili socijalna struktura, najzad struktura vlasti. Kako već rekoh razlike u životu stanovnika zatvorenih u Silosu nisu baš prevelike. Što ne znači da ne postoji praktično kastinska struktura u kojoj se zna ko šta radi i građani se ne mešaju - neko od gore može dospeti u mehaničko po kazni ili ako baš to želi, kao što je bio slučaj sa mladom Džuls. Nekakvi planovi za slučaj frke (Pakt?) nalažu da se provocira sukob svih ostalih sa mehaničkim. Zašto ako od mehaničkog zavisi život i energija Silosa?! Pa videćemo da to nije obavezno tako...
Neka civilna struktura ima na vrhu gradonačelnika i šerifa, ali to nije prava vlast, osim ako na to mesto ne dođe neko ko ima stvarnu vlast (kad Holand postane gradonačelnik). Odnos šerifa i sudije, i njihovih odeljenja (zamenika i rejdera) je kao odnos javne i državne bezbednosti. U prvoj sezoni ćemo videti odaju koju ne drži sudija nego šef obezbeđenja sudstva (Sims, kasnije postaje sudija, još jedan slučaj seobe s pozicije na poziciju), mada će sutkinja Medouz biti obaveštavana - samo je pitanje kako. Odatle, dakle, radnici sudstva mogu špijunirati sve stanovnike Silosa. Kao što je u kritičkoj teoriji definisao sam Mišel Fuko - imamo moć-znanje kojim se može manipulisati. (Treba reći da Medouz ipak poseduje ono znanje koje se pokazalo izrazito nesrećnim, zvog čega se propila, do tog znanja će doći i Lukas Kajl i raniji "vođa pobune", pa donekekle i sam Holand, to je znanje koje dolazi od "algoritma")
No šta je u osnovi znanja kao moći - ono što se svakodnevno dešava ili neka dublja priča? Uostalom, Holand (kao graodnačelnik ili šef IT?) ima pristup toj odaji. Ali zato samo on i njegova senka znaju nešto o svetu van Silosa, recimo da postoje zvezde. Tako vidimo koja je funkcija tu značajnija. Treba uočiti da pričam o funkcijama a ne grupama ljudi - ovo znanje ograničeno je na dva čoveka, neko ko radi za IT ili je rejder zna koliko i ostali stanovnici Silosa.
No ako Holand zna za druge silose ni on ne zna mnogo toga. Recimo zna da izvor energije za IT dolazi spolja (dakle ne zavisi od generatora koji održava mehaničko) ali ne zna da uz izvor energije (života) dolazi i izvor smrti. Uzgred, koliko je ta energija bitna vidimo kod Sola u drugom silosu koji može da opstane godinama i čak sebi priušti posle svega sladoled iz frižidera! Kada Holand sazna da od spolja (iz "glavnog silosa"?) može doći i smrt imaćemo reakciju čoveka dovedenog na svoju meru.
Širli Kembel kao buntovnica iz mehaničkog i šerif Bilings pokazuju oboje tu želju običnog naroda da zna istinu. Tu je zanimljiviji šerif koji od nekoga ko napamet zna Pakt i radi sve po propisu počinje da podržava pobunu - imamo evoluciju i transformaciju koja uključuje i smisao propisa (a meni na pamet padaju naša događanja). U drugom silosu je želja da se zna mutirala (razumljivo) u želju da se izađe što je imalo fatalne posledice - nije sasvim jasno da li od spoljne atmosfere ili ubrizganog otrova. Džuliet Nikols je zato morala hitno da se vrati i da učini šta može da se to ne dogodi u Silosu 18, odakle je potekla (glavno mesto radnje serije).
Tako nam serija daje pravu sliku značaja informacija, takođe gaslajtovanja koje još nije bio termin godine kada je počela da se snima. Ali mi ne još ne saznajemo ko je glavni gslajter (misteriozni "algoritam"?), odnosno "negativac". Holand se na kraju pokazao jednako slep kao i ostali... Uz neke razrešene misterije mnoge su otvorene, što jeste tajna uspeha takve serije.
Ivan Vukadinović
Коментари
Постави коментар