Савамала

Много шта је скандалозно у вези пројекта "Београд на води". Кренимо од недостатка урбанистичке дозволе или лекс специјалиса. Чак и неко "легално" рушење нелегалних објеката, оним багером у који би Премудри радо сео "у по бела дана", било би барем селективно спровођење закона (правде?), па као такво не баш "кошер". Иначе, о селективном односу према правди биће још доста речи у наставку,
Неко други би могао покренути багере против "Београда на води", или можда палице и фантомке, када су се ови тим средствима служили. Тако гледано, аргументи иницијативе "Не да(ви)мо Београд" стоје, па ипак ми нешто не даје да "свим срцем" станем иза тих протеста. Мада сам размишљао да се појавим тамо због женског света (искрено, то би било на дугом штапу...).
За лично не-учешће доста је да ти се не свиђа иконографија. Ова паткица је виђена у Бразилу, на протестима против социјалистичке председнице Дилме Русеф. Много далеко да би имало конкретне везе... добро, јесте. И временски су далеко протести фамозних деведесетих (кажем цинично фамозних, јер ми је већ неке 2002. било доста правдања и позивања на "деведесете", а неки су и даље у том филму) када је била тако нека "енергија", шта ти ја знам "Савеза за промене" или "Коалиције Заједно". Неко рече да овде фали само Бора Чорба. Или можда фале анонимус-фантомке, пардон маске... Чак и без неке "теорије завере" (а трагови новца постоје), све је то исти буржоаски импулс, који ја не делим. Најсавременији израз за то је хипстерај. Па знам човека који је гласао (и расправљао се око тога) за Радуловића, па каже како му се не свиђају фаце које се на овим протестима појављују. Све је то доста да не идем, и то отворено кажем ако ме неко пита и то је то. Међутим, када крену расправе типа а што ви ниста подржали ово, па нисмо а ви треба да дођете на ово... имам потребу да кажем нешто више.

Прво, видех аргумент из незнања - за оно што не протествујете против "Ваљева на води" (потапања Грачанице), ни мање ни више него да не зна за такав протест. Па тешко је избећи нешто што је сваке суботе по целом центру града, од Немањине, преко Трга, до зграде РТС-а. Кад сам то рекао следело је "а да ли је прекршен закон". Колико ја знам није. Но, може се протествовати и кад није прекршен закон. Тај протест подржаваш или не. Ако не подржаваш то тако кажеш, па онда ваљда и не очекујеш да те неко "оданде" подржи, или да нема примедби на твој протест... Међутим, може се подржавати закон по себи, где је то једини критеријум? Па је ли такав став реално одржив?!
Прво ми паде напамет питање је ли протествовао против Млађе кад је са дугим цевима упао у Народну банку? Нисам ни сам тад био много против тога, но опаметио сам се у међувремену. Сећам се како мом ближем окружењу "није било жао" државних банки, јер су шалтеруше биле ароганте и захебавале (што је имало и конкретне последице). Сад те лепо уз намештени осмех стране банке пљачкају и то не раде само лично, ако имаш кредит. Пљачкају те и кад ништа лично ниси дужан, јер пљачкају привреду Србије...
Могао сам и као Премудри да поменем фантомке којима су хапсили Слобу (легално, а?). Но, постоји много ближи пример. Бриселским споразумом није прекршен само један од закона, него Устав, закон над законима. И били су протести, колко се сећам у организацији Двери. Не знам да ли је мој саговорник учествовао у томе. Можда и јесте... Но спреман сам да се кладим у већу суму да већина оних који не би даве Београд - нису! И ту ствари можемо истерати на чистац.
Ајде да се не лажемо. Вама је већ доста Косова, кочи нас, јел тако, тако је... Већина тих "десничара" и нису били никад на Косову... тако сматрате, зар не? Дакле, ту шта пише у Уставу не мора да се брани. Па лепо, само ја баш исто то мислим за Савамалу. Мени је доста тих хипстера и тетошења "избеглица" које су дошле преко територије сигурних земаља. Осим што ми се то е(сте)тички не свиђа, видим чак потенцијалну претњу. Заправо, кад је до мене дошла прва вест о рушењу хипстерско-мигрантског центра, било ми је драго, и написао сам статус о томе. То, наравно, не значио да одједном подржавам Београд-на-вутри, него да све ово видим као сукоб огавног и опаког, лоших момака и лоших момака, "проевропске" власти која дилује с Арапима и нафураних европејаца који би да неке друге Арапе досељавају.
Тај, у основи, буржоаски, ситносопственички менталитет наравно да сматра капитализам нужним и бољим, само би да он буде "са људским ликом", "левичарски", за права мањина и осталих животиња, а и где они могу комотно од активизма да живе. Има ту један проблем - не може се бити мало трудан! Дакле, овакав вам је капитализам у Србији. У Немачкој је он другачији, но ми нисмо у Немачкој.
Наравно, неко може рећи ајде да прегурамо ову транзицију радикалним мерама, па да у некој будућности имамо капитализам као у Немачкој. Колико далекој будућности и ко ће то преживети, друго је питање. Легитиман став, што не значи да се с истим слажем. А може се ићи на неку врсту социјализма, дакле ограничавања "слободног тржишта", али не парцијално, него као у Белорусији. Све између је суштински манипулација. А ова првобитна акумулација капитала (новосрпски: транзиција, реформе) укључује баш овакве догађаје са фантомкама и палицама. Које нису ништа ново, јер је обезбеђење приватизованих фабрика још пре 10 година тукло раднике, па не сећам се протеста савамалаца...

Или да спустимо лопту, легитимно би било да ови протестанти кажу како протествују јер им се не свиђа да њихови Савамалу замени Београд на води, а кршење закона само је додатни аргумент. Само што такви наступи нису много популарни, осим ако се не буне професионална удружења (просветари, малинари...). Наравно, ту је и фамозна политичка позадина.
Па јопет да се не лажемо, да је Премудри у праву, да циљате њега, па да разговарамо. То још не значи да ћу бланко да подржим "бековски пар" Јанковића и Шабића, и нећу јер то није моја идеологија. Но, да разговарамо... Наравно да нико неће рећи "да јесте, рушимо странку која је разбила на изборима". Рецимо да се то подразумева. Сећам се добро да је тих фамозних деведесетих чекан сваки повод да се нападне Слоба. Знам, и ја сам шетао и лупао шерпе. Но, пре него уопште помислим шта ви то нудите Србији, уместо СНС и Вучића, да видимо да ли само добро гађате, а лоше погађате, како рече мој професор руског...
Сетимо се (уосталом, проверите) да су сви захтеви протеста деведесетих формално испуњени. Јел су тражене оставке у РТС-у оног 9. марта - добијене су. Јел су тражени избори на Видовданском сабору 1992 - Слоба их је расписао. Јел тражено да се испоштује воља грађана на локалним изборима - Ђинђић је био градоначелник! Друга је ствар што је Слоба остајао на власти, не малом помоћи Ђинђића и Драшковића.
Тако је и сада формални захтев да неко одговара. Власти није лако да неког жртвује, с обзиром на њену клијентистичку природу. Но није ни немогуће. Неког ко би био кооперативан да се вуче по суду (творза је ипак мало вероватан), и да поднесе оставку, или можда неког ко ни таласањем не би много постигао, јер не зна много детаља. И шта онда? (Зар није тако нешто најављено).
У недостатку поверења, може се рећи да власт лаже и фингира, и даље скрива неке, но по чему да верујемо да је све само жарка жеља за законом, а не осветољубивост оних који се нису прославили на изборима?! Или да се једноставно не "циља" онај Премудри, а претпоставка је да то ни даље неће хтети да признају...
Најзад, шира културно-реалполитичка моја позиција. Ја ово видех као сукоб пургера и рајинског менталитета, где себе видим као хајдука. Како то рекох добих коментар како нису ово пургери, пургер је он (који ми то рече) чији су генерацијама у Београду, а ово су бечки коњушари. Биће о томе можда посебан блог. И моји су генерацијама у Београду, ако себе видим као грађанина, то је по оном римском civitas, а не значи да сам "урбан" (или ти убран) ко ови! Но и сам би требало да будем критичан према оном буржоаском у мени, према ономе чиме сам окружен. Са друге стране, не верујем да је свако од изашлих на протест убеђен да су Срби криви за све недаће које су их снашле, како су нас рокали за наше добро, и сл... Другим речима, није свако од њих нека Соња Бисерко, мада скоро свако не пише ћирилицом. И не би да демонстрира кад се потапа манастир. И мисли да све религије проповедају љубав, мада није религиозан...
Но, вратио се сукобу. Теоретски, кад се ови међусобно потру, то би било добро за трећу, тј. моју страну. Шешељ је тако знао да профитира после 9. марта 1991. Иако треба имати при руци ранисан, а и здрав смисао за цинизам, присуство Санде и Бошка међу овим демонстрантима (а рекоше организатори да неће политику, хаха) мож' да буде корисно. Ако је Пајтић рекао да се гласа за њихови листу, ако се шетају са овима, како ће сутра да их оптуже за "десничарски екстремизам". Јок, аргументи ДСС и Двери има да се разматрају вредносно неутрално... Но то све не значи да ја уживам у томе, макар крајњи исход не био лош, нити да бих да учествујем. Због свега тога - овога пута без мене.
Иван Вукадиновић

Коментари

Постави коментар

Популарни постови са овог блога

Уранска и хтонска божанства

Псеудопатриотизам

Logički problem indukcije