1984, ајфон и Сноуден

Кад сам био клинац имао сам ZX Spectrum. Једна игрица, не могу наравно да се сетим која, имала је интро где су две ископане очне јабучице и текст Big Brother Is Watching You. Тада наравно онај Велики Брат није био ни у плану, а нисам још прочитао Орвела (мада ми није још много требало). Сећам се да се 1984. године на основу оне књиге очекивао Трећи светски рат. Ал' то сад није битно. Погледајте овај спој развоја одговарајуће поткултуре и ироније судбине (још више технологије).

Не буди зао

Био је то маркетиншки класик. Поводом лансирања мекинтоша 1984, Стив Џобс смислио је рекламу која ће опчинити читав свет. Преузео је тематику чувеног дистопијског романа Џорџа Орвела и улогу Винстона Смита доделио Еплу. Његова храбра компанија супротставиће се тиранији Великог Брата.
Као што пише Волтер Ајзаксон у Џобсовој биографији, оснивач фирме Епл био је део контракултуре. Следио је зен будизам, пушио марихуану, ходао бос и држао модерне вегетаријанске дијете. Био је отелотворење "јединства моћи цвећа и процесорске снаге". Чак и кад је Епл постао мултимилијардерска корпорација, Џобс се и даље идентификовао са првим дугокосим пионирима и бунтовницима - хакерима, пиратима, штреберима и залуђеницима, који су такву могућност чинили могућом. Аутор Блејдранера, Ридли Скот, режирао је његову рекламу. Реклама приказује Великог Брата како се, пројектован на екрану, обраћа постројеним радницима. Маса радника обријаних до главе носи идентичне униформе. У сиви кошмар наједном улази привлачна девојка. На себи носи наранџасти шортс и белу мајицу без рукава. У рукама носи чекић! Полиција у пуној опреми за сузбијање нереда јури за њом. Док Велики Брат објављује: "Ми ћемо победити", јунакиња баца чекић на њега. Екран експлодира уз снажан бљесак; радници остају отворених уста. Чује се пријатан глас: "Деведесет четвртог јануара, Епл компјутерс представиће мекинтош. Онда ћете видети зашто 1984. неће бити као 1984".
Рекламу која траје шездесет секунди видело је готово сто милиона Американаца током финала Националне лиге америчког фудбала, да би касније била проглашена за најбољу рекламу свих времена. Ајзаксон пише: "У почетку, хипи и залуђеници за технологију нису се добро слагали. Многи припадници контракултуре компјутере су сматрали злокобним и орвеловским, доменом Пентагона и културе моћи".
Реклама је доказала управо супротно - да су комјутери кул, револуционарни, моћни инструменти за изражавање сопственог става. Мекинтош је био средство да се извојује слобода од свезнајуће државе.
Готово тридесет година касније, након Џобсове смрти 2011, један аналитичар NSA смислио је ироничан одговор. Спремио је строго поверљиву презентацију и, како би илустровао насловну страну, извукао је неколико снимака из Џобсове рекламе - слику Великог Брата, главне јунакиње - плавокосе са чекићем, и наранџастог шортса.
Испод наслова "Ајфон услуге локализације", написао је:
"Ко је 1984. могао да слути..."
Следећи слајд приказивао је покојног Џобса који је држао ајфон.
"... да ће ово бити Велики Брат..."
Трећи слајд приказивао је гомилу раздраганих купаца који се радују након куповине ајфона 4; један обожавалац исписао је име телефона на образу. Последњи ред који је аналитичар написао гласио је:
"... а да ће зомбији бити редовне муштерије."
Лук Хардинг, Досије Сноуден
почетак поглавља Не буди зао, које иронише са Гугловим слоганом

Коментари

Популарни постови са овог блога

Уранска и хтонска божанства

Псеудопатриотизам

Logički problem indukcije