Електирчни тротинети, мало озбиљније

Од како се појавила нова мода било је доста зајебанције. Мени се свидео статус на "друштвеној мрежи" где вели како му сви који возе електричне тротинете изгледају као жртве жешћег вршњачког насиља. Исти је био и мало (вербално, наравно) агресивнији, па рече како добија жељу да их јури летвом. Или тако некако... Слика десно такође доста тога говори (ако је битно, мазнуто од жене, 90 одсто да је и она то поделила од раније).
Са друге стране, видех статус (парафразирам) - Prestanite više da hejtujete one koji voze električne trotinete, posebno mučkarce, ako već nemate šta da ... Овде жена узима у заштиту одређене припаднике другог спола, а замера јопет неким мушкарцима. Реаговао сам смејањем (одг. смајли) и мрзело ме је да се расправљам. Иста је писала роман са мотивима словенске митологије (аутобиографски?), ал кад је почела "мој муж", па "мој муж", ко да тај нема име, сморио сам се. Још би било јаче да је написала супруг. Не одговара ми нешто на поруке, па што јој се не бих смејао. Шта губим тиме? 
Дакле, није лако мушкарцима - у "чисто мушке" ствари би жене да уђе, неке траже квоте (и спремне су да их законски погурају). А да се баве "женским стварима", е то већ не дају други мушкарци. Ја волим некад да попијем женско пиће, кад ми колега замерио једном за бејлис, рекох "немој ми стриктно дефинисане родне улоге". Чак сам раније Сенсу читао... А волим и да зајебавам.
Но, оставимо ми то да ли ће се борити за право мушкараца да возе тротинет тзв. маскулистима, који се већ боре за неке квоте, тамо где жене имају бољу прођу. Или ће бити у когнитивној дисонанци - с једне стране што мушкарци не могу оно што могу жене, а с друге смо за различитост (с)полова.
И ван тих прича да ли "прави мушкарац" треба да вози тротинет, сетимо се да сама именица урнебесно звучи, па је зезање и троловање оправдано. Мада има оно "смешан ко бицикл", тротинет је ваљда био пресмешан и за ту стилску фигуру... Битно је само да се неке пахуљице много не љуте, а ако се љуте да може комотно "да им остане", односно да нас не могу тужити, бановати или не знам шта. Ајмо сад озбиљније.
Ма шта неки мислили, сматрам да су ти тротинети углавном позитивна ствар. Доста се помиње фамозно глобално загревање (шта сам имао, последњи пут, рекао сам тамо). Ту има контроверзе, и о томе мало касније. Мени је занимљивији ефекат на класичне градске гужве. Ако неко рецимо живи у блоковима, а ради на Дорћолу, што не би ишао оваквим тротинетом на посао? У принципу до десет километара одстојања може се тако прелазити без проблема. Тиме се не гужва и не гура, што је битније, у превозу. У принципу може и бициклом, али што не би постојала још једна могућност... Додајмо тиме да  је ова справа лакша за чување и може се с њом у градски превоз (дакле може се и комбиновати).
Са друге стране осим иритације тиме што некога видиш, а то ти се не свиђа, постоје и реалнији разлози да некоме смета. Ту пре свега мислим на људе док се крећу тротоарима. Но то се може регулисати посебним законом, а изван тога, рекао бих да увек постоји могућност тужбе. Законски је тротинеташ (тренутно) као пешак. Ако пешак нагло потрчи и обори те, поломиш руку, можеш га тужити (лаик сам, али рекао бих да постоји таква могућност).
Законско решење је ипак веома потребно, и то је још један разлог неспоразума. Како сам чуо постоје различита решења у другим земљама, негде рецимо тротинетом не смеш на тротоар, негде на коловоз. Мислим да због позитивних ефеката треба бити флексибилан, али обезбедити разумну безбедност. Нећу да улазим у финесе типа ко одговара ако се начини удес изнајмљеним тротинетом и слично. Ево мог предлога.
У принципу важе правила као и за бицикл (слично превозно средство), уз нека додатна. Електрични тротинет не сме користити особа испод 16 година. Макимална брзина на тротоару је 10 или 15 км на сат, на бициклистичкој стази, коловозу или одговарајућем путу 30. Може се забранити вожња коловозом у неким улицама.
Што се последњег тиче, то би требало да важи и за бицикле. Возио сам на таквим улицама, ризиковао... Требало би предвидети комисију која би пратила развој ситуације, ако крену да се праве гужве на тротоарима забранити негде или (скоро) свуда. Чак и у том случају сматрам да би негде изузетно требало дозволити. Бранков мост нема бициклистичку стазу, али има лифт за бициклисте, дакле корисно је да могу тамо ићи. И овде важи аналогија...
Е сад, нешто што се тиче екологије. Нема директних ефеката на загревање, осим што се сами точкови незнатно загревају... Ваљда човек на тортинету троши мало више кисеоника него кад седи, а знатно мање него кад пешачи. Но ако би сви престали да дишемо, сигурно бисмо спасили планету...
У оваквим рачуницама заборављају се индиректни еколошки трошкови. Укратко, треба те апарате и произвести, а то прави неки СО2. Има и таквих истраживања, но можда их финансира ауто-индустрија. У сваком случају, логика није лоша, ако бројке и јесу.
Али ту је битно власништво уређаја. Ако тротинет вози власник, сматра се да му је рок трајања две године. Ако се изнајмљује (на Западу) - месец дана! Додајмо ту и да их после скупљају возилима на СУС погон. Но то, рекао бих, није проблем у Србији. Код нас приватник воли да се обезбеди. Можда се нешто сад променило, али рекао бих (знам и за један случај) да се овде тражи исправа за изнајмљивање. Онда онај ко је изнајмио има јаког разлога да тротинет врати. У том случају не може из места А у место Б (односно мора да се врати у место А). Дакле овај проблем код нас, рекао бих, не постоји. Тамо где постоји могао би се решити еколошком таксом која би се рефундирала ако справа издржи барем шест месеци у употреби. 
Има ту још један проблем, али он је на личном плану, не може га држава решавати, иако може имати последице. Пало ми је напамет да користим тако нешто, брже бих стигао на посао (објашњено горе), али потребно ми је четрдесет минута до сат пешачења радним даном. То ми је скоро једина физичка активност. На тротинету бих то изгубио. Дакле, ко нешто тренира или је по природи мршав може да користи ове ствари без проблема. Нисам видео до сада неког много дебелог на тротинету, мада доста њих има бар неко кило вишка. Каже ми комшија да је видео неког дебелог коме тротинет мили, не може да га извуче узбрдо, "и мислиш да је спустио ногу да га погура..."
У сваком случају, ценим да је ово мало више од моде, треба да се регулише, а зајебанције нека, док је занимљива.
Иван Вукадиновић
п.с. Као не-кориснику скоро да ми је свеједно. Осим тога што бих волео да је мање људи у бусевима, а више ван макар тамо где има бициклистичких стаза или широких тротоара без гужве (Н. Београд). Чак и ако се ово сасече или "изађе из моде", сналазићу се ко и до сада. Ја ипак рекох своје.




Коментари

Постави коментар

Популарни постови са овог блога

Уранска и хтонска божанства

Псеудопатриотизам

Logički problem indukcije